HL – tryb softwarowy

Z okazji 20-lecia niepodle… Half-Life’a, postanowiłem sobie odpalić grę bez renderowania sprzętowego, tak zwany software renderer.

hl1_software2

W 1998 roku jeśli nie miałeś akceleratora 3D, to należałeś do biedoty i musiałeś grać właśnie w tym trybie 😉 Mnie się zwyrtło i byłem posiadaczem legendarnego Voodoo 2, przez co od samego początku cieszyłem się z HL’a jak na PCMR przystało.

Ale ostatnio tak czytam posty znanego hl-owego dokumentalisty Marphy Blacka i jak się okazuje cały czas coś traciłem.

Sprzętowe wyświetlanie grafiki w HL za pomocą OpenGL (a kiedyś Direct3D) powoduje, że tekstury są rozmywane (co jest pożądane), ale w zły sposób. OpenGL przetwarza tylko tekstury, których rozmiar jest wielokrotnością cyfry 2 (np: 128, 256, 512px). Oryginalne tekstury HL’a nie były tworzone z myślą o tym, mają przeróżne rozmiary. W wyniku tego traci się sporo detalu, który zostaje zamazany i zniekształcony, co widać najlepiej na interfejsach komputerowych (screen wyżej).

Ale to nie wszystko!

Poza teksturami, OpenGL zmniejsza też ogólną moc świateł, usuwając tak zwany efekt overbright. Powodując że cały świat gry jest bledszy, spłaszczony. Rzeczy, które miały sprawiać, że emanuje z nich światło (automaty do napojów) są pozbawione tego efektu. W opcjach gry jest możliwość włączenia tej opcji, ale efekt nie jest aż tak dobry jak oryginalnie w trybie software. Poniżej przykłady OpenGL vs. Software:

hlogl_03

hlsw_03

hlogl_01

hlsw_01

Niestety nie ma róży bez ognia. Tryb software nie wspiera rozdzielczości Full HD, na współczesnych monitorach obraz będzie rozjechany, ale to najmniejszy problem. W tym trybie pojawia się tez wiele błędów w grze, npc potrafią się blokować na mapie czy spawować w różnych dziwnych miejscach.

Ale warto sobie chociaż na chwilę odpalić, by poczuć klimat dawnych gier 3d, gdzie na ścianach można liczyć pojedyncze piksele, a wszystko delikatnie faluje nie zachowując geometrii. Chociaż w porównaniu do Quake’a to tutaj prawie tego nie widać.

Kilka moich screenów z 19 listopada 🙂

PS. 2019 będzie rokiem HL’a! 😉

0 Responses to “HL – tryb softwarowy”



  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s




Kalendarz wpisów

Listopad 2018
Pon W Śr Czw Pt S N
« Czer   Gru »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archiwum


%d blogerów lubi to: