Prospekt – wiele hałasu o nic

ss_9f4e99741dfc43e831108046d83dc580bb5460c0

Zacznijmy od tej całej informacyjnej papki, która zalewa Internet. Jak ktoś nie siedzi w temacie to naprawdę może pomyśleć, że Prospekt to oficjalna kontynuacja Opposing Force zaakceptowana przez Valve.

Nie wiem czy to wynika z lenistwa redaktorów portali informacyjnych, czy z nieumiejętności czytania, że powielają takie bzdury.

Jedyne co Valve ma wspólnego z tym modem (płatnym modem, a nie grą), to fakt, że dali zielone światło na możliwość otrzymywania zysków z jego sprzedaży. Czyli mówiąc inaczej, pozwolili używać swoich assetów z HL innemu komercyjnemu produktowi.

Prospekt nie jest ani oficjalny, ani kanoniczny, nikt z Valve go nie testował ani zatwierdzał, bo gdyby tak było, nie wyszła by z tego taka przeciętna papka.

Mam wrażenie, że Gabe po prostu się nad kolesiem zlitował. No dobra masz licencję, możesz to sprzedawać, może ci się zwróci, ale ludzie cie osądzą.

ss_161b44996360240b30ea6d318cca26eff6d92b5d

Nie grałem, ale się wypowiem

Obejrzałem sobie cały gameplay tego moda i pozwolę sobie na krótkie podsumowanie tego wątpliwego dzieła. Mogę to zrobić, bo Prospekt nie wprowadza żadnych zmian do rozgrywki HL2, więc wystarczy mi to co zobaczyłem. Gdyby to był darmowy mod, nie miałbym z nim żadnego problemu. Cieszyłbym się, że wyszedł kolejny fanowski projekt. Ale to coś kosztuje 10 euro. 10 ojro!

Najbardziej śmieszy mnie to jak autor usprawiedliwia swoją cenę. W skrócie: „Poświęciłem na ten mod 2 lata mojego życia, dajcie kasę, plox”.

No tak, bo twórcy innych, uznanych, darmowych modyfikacji, to robili je poza czasem i przestrzenią. Zaryzykowałeś, nie udało się, trudno, tak bywa.

ss_601c72021cfcdb496b8614def18eb83179192dd5

Przeciętniak

Prospekt można przejść nawet w 1,5 godziny. Jest to typowy mod, który powiela praktycznie każdy możliwy błąd jaki w modzie może się znaleźć.

Jako samodzielna modyfikacja nie wprowadza, żadnych znaczących zmian. Żadnych nowych broni, reskinów, przeciwników, rozwiązań graficznych, lokacji. Jedyne nowe elementy w Prospekcie to muzyka oraz podmienione dźwięki HEV suit i żołnierzy Kombinatu. Tej ostatniej decyzji nie mogę kompletnie zrozumieć. Nie pokusiłeś się nawet na podmianę łomu na klucz, a zmieniasz dźwięki, które powinny zostać takie same. W końcu gra ma się dziać w uniwersum to jaki w tym sens? No tak, oczywiście jest kilka nowych modeli i tekstur, ale dupy nie urywa.

Gdyby nie irytujące wstawki/retrospekcje, w których słyszymy rozmowy z naszymi dawnymi ziomkami z HECU, to nic by nie wskazywało na to, że gramy Adrianem Shepardem. A no tak, HUD ma zielony kolor, zapomniałem.

ss_d772cfb642967a64ce00f0bb3d2cdd22ee38b503

Błąd na błędzie

Napisałem, że mod popełnia wiele błędów, jakie? Już mówię.

  1. Przydługie intro, w którym nic się nie dzieje.
  2. Łom, który w bonusie daje również  kombinezon HEV, latarkę i możliwość sprintu. Magia.
  3. Mod jest w przeważającej części zbyt ciemny. Ciemne lokacje, to nawet z latarką utrapienie.
  4. Wiele lokacji wydaje się pusta i monotonna. Ciągle podróżujemy przez jakieś wielkie bazy kombinatu. Najpierw jest Nova Prospekt, a potem, lądujemy nawet na [SPOILER] stacji kosmicznej! Ale przez to, że ciągle mijamy takie same korytarze i ciągle walczymy, to unika nam to uwadze i praktycznie niczego nie zmienia. Ale by było fajnie jakby autor zrobił poziom bez grawitacji.
  5. Retrospekcje i efekty ekranu. Sam voice acting jest spoko, ale to jak zaprezentowano nam wspomnienia Sheparda (bo to są wspomnienia?) woła o pomstę do nieba. Jest irytujące i męczące (zwłaszcza dla oczu). Gdyby chociaż gracz nie mógł kontynuować gry gdy trwa narracja, ale nie. Możesz wpakować się grupę żołnierzy podczas gdy na ekranie masz wciąż wizje jak po LSD.
  6. Kiepsko zrobione walki. Większość potyczek polega na tym, że przeciwnik cały czas napiera na nas, bezmyślnie atakując. W reszcie przypadków mamy typowe areny, czyli kolejne pomieszczenia, zamknięte drzwi i grupa kilkunastu żołnierzy do wyeliminowania. To mi przypomina klasyczne, bezmyślne gunfesty takie jak Strider Mountain czy Coast to Atmosphere (hihi, ale ja nie lubię twórczości Leona). Ale nawet te areny są źle zrobione, bo na przykład. Jedno z pierwszych spotkań z Kombinatem wygląda tak, że dochodzimy do takiej bramki zrobionej z ogrodzenia z siatki. Żeby przez nią przejść trzeba pokonać swego rodzaju szykanę/zygzak. W tym momencie, nie czekając aż wejdziemy na „arenę”, z drugiego końca mapy zaczynają do nas strzelać żołnierze. Po pierwsze obrywamy nie wiadomo skąd, bo 2-3 warstwy siatki ograniczają widoczność, a po drugie wystarczy się cofnąć i przeczekać aż jeden po drugim żołnierze do nas przyjdą i tak ich zabijać. Tyle byłoby z planowania.
  7. Drzwi, drzwi, przyciski, przyciski. Praktycznie cały czas robimy to samo. Włącz przycisk, aktywuj atak Kombinatu. Zabij Kombinat, żeby włączyć przycisk, itd, itp.
  8. Brak stopniowego dawkowania broni. Na początku nie mamy nic, a potem dosyć szybko zdobywamy cały arsenał i czeka nas już tylko walka, walka, walka.
  9. Tracimy broń, którą od razu odzyskujemy. W pewnym momencie moda, tracimy cały arsenał. Mieliśmy już to w HL1 i w HL2. Tylko, że tam miało to jakiś cel. Zmieniało tempo rozgrywki, pozwalało wrócić do podstaw (w HL1) albo dawało zupełnie nową broń (super gravity gun w HL2). Tutaj jakieś 5 minut po stracie broni, znów wszystko odzyskujemy i karawana jedzie dalej. Po co to było?
  10. Samodzielny mod do HL2, który nie ma gravity guna. Sorry gregory, ale jeszcze jak jest jakiś mały mod, to mogę zrozumieć, ale samodzielna produkcja w świecie HL bez gravity guna, to jak odciąć sobie po jednej ręce i nodze na własne życzenie. Czym to się w takim razie różni od jakiejkolwiek innej gry FPS?
  11. Walczymy tylko z żołnierzami Kombinatu. W modzie jest chyba tylko jeden Hunter, nie ma żadnych rebeliantów, Vortów (poza cutscenkami). Nuda.
  12. W modzie jest tylko jedna zagadka logiczna, na samym początku, gdy trzeba użyć jakiegoś przedmiotu do rozłączenia wtyczki.
  13. Xen! Tu może wyjaśnię, w modzie między różnymi lokacjami (które wyglądają tak samo i zawsze od razu zaczynają się walką) podróżujemy za pomocą teleportów. Pierwszy teleport jest z resztą żywcem skopiowany z Minervy. No i gdzieś w środku rozgrywki teleportujemy się na Xen. Tam skaczemy po paru platformach i niespodzianka… walczymy z żołnierzami Kombinatu. Żadnych zwierzątek typowych dla granicznego świata, nic. Jedyna różnica polega na tym, że jest zmniejszona grawitacja. Jaki był sens dawania Xen, poza oczywistym profitem, że można go dopisać do listy ficzerów na stronie w sklepie Steam? Ja mam Xen a Black Mesa jeszcze nie, kupujcie! W dodatku wygląda to po prostu źle.
  14. Niegrywalna finałowa walka. Ekran non-stop się trzęsie, a ty w tym czasie musisz biegać wokół reaktora, włączać przyciski i walczyć z żołnierzami.
  15. W sumie to nie wiadomo o co w tym wszystkim chodzi. Gdyby nie wyjaśniająca ściana tekstu na początku moda, z samego gameplay’u nic by się nie dało wywnioskować. Nie na tym polegają Half-Life’y.

Gdyby to był mod to bym pewnie ocenił go w okolicach 7/10, ale ponieważ Prospekt aspiruje do miana gry, to ocena nie może być większa niż 3/10, tak powiedzmy 2/10 za w miarę ładne mapy. Cytując klasyka, autora bym posłał na galery.

Oczywiście mod jest nadal sto razy bardziej grywalny niż takie Slaughtering Grounds, no ale to zasługa samego HL2, a nie twórcy modyfikacji. To tak samo jakby zrobić kolejny poziom do Mario i nazwać to samodzielną grą.

***

baner-hit

Darmowa alternatywa

A teraz kilka propozycji całkowicie darmowych modów, które są o kilka lat świetlnych lepsze od Prospekt i są także osadzone w świecie HL:

Research and Development – mod skupiony na zagadkach logicznych. Dopracowany po najmniejsze szczegóły. Ogólne wykonanie, level Valve.

Minerva – mod który zapewne zainspirował twórcę Prospektu. Klasyczny, idealnie wyważony gameplay rodem z HL2.

Transmission – Element 120 – najładniejszy mod jaki powstał pod HL2, z nową mechaniką rozgrywki.

Mission Improbable – mini mod składający się z 3 pięknych map. Ciekawe zagadki, nowe rozwiązania, przyjemna rozgrywka.

Year Long Alarm – kolejny mini mod, tym razem zaledwie dwie mapy. Perfekcyjne prowadzenie gracza, świetny level design. Walka i zagadki logiczne.

The Citizen – jeden z oryginalniejszych modów, w którym walczymy w mieście z grupą rebeliantów, a w pewnym momencie nawet przebieramy się za żołnierza Kombinatu.

Już nie wspominając o Black Mesie.

To tylko kilka pozycji jakie pierwsze mi przychodzą do głowy i wiem, że są z najwyższej półki. Więcej znajdziecie na runthinkshootlive.com. Całkowicie za DARMO! ( ͡º ͜ʖ͡º)

 

20 Responses to “Prospekt – wiele hałasu o nic”


  1. 1 #Aperture 19 Luty, 2016 o 15:04

    Ale co do ciemnych lokacji. Większość? Bo w Ep1 też są ciemne pomieszczenia, w których nawet Alyx nic nie widzi bez latarki. (Chodzi mi o podziemia po ustabilizowaniu reaktora kombinatu)

    • 2 #Aperture 19 Luty, 2016 o 15:05

      P.S.masz niedziałające linki do Crabcasta i HL Source pl

      • 3 zwieracz 19 Luty, 2016 o 17:28

        W Ep1 to miało jakiś cel. Pierwszy raz dostaliśmy race, i mogliśmy z nimi podpalać. Alyx dostała nową animację zasłaniania twarzy xD No i chodziło o taki lekko horrorowy klimacik. Poza tym to nie było długo, ta walka przy windzie i coś tam jeszcze, Żeby nie było, nie jestem fanem tego fragmentu Ep1.

        A linki to nie wiem, chyba Elektryk coś pozmieniał, albo usunął strony😮

  2. 4 Forfen 19 Luty, 2016 o 19:22

    Długo nie grałem w żadnego moda do jakiegokolwiek HL (poza Svenem i Cry of Fear) i chciałem jakiegoś takiego mniej rozbudowanego ale z tą magią roku 2004 kiedy HL2 po raz pierwszy wyszedł.

    Liczyłem więc na ten Prospekt ale potem popatrzyłem na cenę i, w ogóle, to ma cenę.

    Mam płacić za produkt który zawartością jest identyczny z pierdzieliardem innych modów które grałem. Panie, idź pan w cyka blyat.

    Dlatego dzięki zwierek za Transmisions, nie wiedziałem że taki mod istnieje a genialnie przypomniał mi dlaczego tak bardzo lubiłem grać w HL2.

  3. 5 #Aperture 20 Luty, 2016 o 13:22

    Panie Zwieraczu, a czeka Pan na ost Squad? (http://store.steampowered.com/app/284080) Ja osobiście nie mogę się doczekać😀
    P.S. potrzebuję pomocy w Ep1 :l

    • 6 zwieracz 20 Luty, 2016 o 21:02

      Śledzę ich od dawna na ModDb, ale tak bez przekonania, bo prawdę mówiąc nie jestem wielkim fanem modów, które powielają HL2. Tzn wiem, że tam ma być sporo nowych rozwiązań, ale znowu City17, itp😉
      Oczywiście z chęcią zagram, nie wiedziałem że są już na Steamie. Dzięki za info.

  4. 7 PanPlepek 20 Luty, 2016 o 18:57

    Według mnie to powinno w ogóle zostać usunięte z steam’a bo jeszcze ktoś zacznie zaliczać to do kanonu HL czy coś (Nie takie rzeczy się działy) :0

    • 8 zwieracz 20 Luty, 2016 o 21:09

      Kto wie, kto wie

      • 9 #Aperture 20 Luty, 2016 o 21:17

        Panie Zwieraczu, nie zna pan może kogoś, kto robi gry?

        • 10 zwieracz 21 Luty, 2016 o 12:42

          Że tak osobiście? To nie. Chociaż kilka osób, coś tam próbowało robić.
          Z drugiej strony Tepcio pracuje teraz w Epic chyba, ale mówić, że go znam to trochę przesada, bo tylko pisaliśmy na tym samym forum.

          • 11 #Aperture 21 Luty, 2016 o 14:24

            potrzebuję kontaktów, bo mam pomysł na grę :>

            • 12 zwieracz 22 Luty, 2016 o 09:13

              To najpierw zrób moda z tym pomysłem, a potem po wielkim sukcesie będzie komercyjny remake i kasa ze Steama🙂

              • 13 #Aperture 24 Luty, 2016 o 04:43

                Ale to nie idzie wpakować do jakiejś gry ;(
                Jeśli pan ciekaw, proszę zostawić jaki kontakt, to opisze parę konceptów :]

                • 14 zwieracz 24 Luty, 2016 o 20:41

                  Znaczy, że co taki szalony pomysł, że tylko od zera da się stworzyć? Nie wiem, opatentuj to czy co :]

                  • 15 #Aperture 24 Luty, 2016 o 20:45

                    Wie pan, to jest tak trochę skomplikowane, bo nie mam komu go przedstawić, a sam modów robić nie umiem😦 i dlatego się pytam

                    • 16 Rycer 2 Marzec, 2016 o 20:14

                      A na jakim silniku chcesz tą grę tworzyć? Jak co to mogę pomóc z silnikiem Unreal Engine 4🙂.

                    • 17 #Aperture 2 Marzec, 2016 o 22:43

                      no cóż, ja najwyżej mogę być pomysłodawcą🙂 nie mam żadnej wiedzy na temat robienia gier(tudzież tyle co kot napłakał).

                    • 18 Rycer 3 Marzec, 2016 o 20:34

                      Jak bardzo miałby złożony być ten projekt? Jakaś strzelanka? Platformówka? Ja głównie zajmuję się level designem, ale programowaniem w „blueprintach” też czasem się zajmę. Jak byś miał już „zatrudniać” ludzi to potrzebujesz: programisty, jakiegoś gościa od muzyki, drugiego level designera (albo nawet więcej, dla mnie dwóch ludzi wystarczy) i gościa od modellingu oraz animacji. Porada na przyszłość: ściągnij sobie jakiś silnik, oglądaj tutoriale itp. no i się nauczysz kilku rzeczy🙂 Ja nauczyłem się (dzięki tutorialom właśnie) robić levele w UE4, a nawet tworzyć całe gry. Tylko jakoś na Source’ie nie umiem tworzyć map😦.

  5. 19 Swirekster 3 Marzec, 2016 o 04:10

    #Aperture
    W Cieszynie jest Projektowanie Gier, zrób portfolio i się zapisz.
    Pomysły każdy ma, ale nawet w teamie robiącym moda ‚pomysłodawca’ zazwyczaj zajmuje się jeszcze czymś konkretnym, muzyką, pisaniem (na jakimś już poziomie), grafiką, konceptami albo skryptowaniem itp.

    Co do Prospektu, jako fan Minervy dostałem ataku ‚cringe’a przy portalu. Pamiętam jak Foster krytykował pudełkowatość map HL2 (że to są w zasadzie połączone nie mające ze sobą za wiele wspólnego, osobne mapy)

    Najgorsze co może być, jak mamy parę map, które nie mają ze sobą wiele wspólnego, to wpieprzyć sztuczne przejścia w postaci teleportów, zwłaszcza, że ten mod ma ich stanowczo za dużo. Czułem się przy nim jak w Strider Mountain, z lepszą grafiką, czyli niezbyt dobrze.

    Co mnie przyjemnie zaskoczyło, to ciekawostka w postaci Niemieckich dialogów żołnierzy przy którymś z teleportów, co nakierowało mnie na to, że jesteśmy w zupełnie innym miejscu, ale poza tym bieda i przemoc.

    Prawilna recenzja Zwierku.

    • 20 #Aperture 6 Marzec, 2016 o 11:25

      No wiesz… Jak dla mnie długa droga, bo dopiero c++ mam zamiar się uczyć🙂


Skomentuj

Kalendarz wpisów

Luty 2016
Pon T Śr T Pt S S
« Sty   Kwi »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  

Archiwum


