(open) Source 2.0

sauce

Mamy mieć otwarty system operacyjny, otwartą konsolę i otwarty kontroler do gier. Wszystko ma być modyfikowane wedle uznania. Brakuje tu jeszcze jakiegoś otwartego silnika do gier.

Nie chodzi mi o kompletną otwartość jak w przypadku Unity. Ale silnik, który byłby bardzo elastyczny i w przystępny sposób otwarty na różne modyfikacje. Do tej pory Valve tworzyło silniki tylko dla siebie, dla własnych potrzeb. W przeciwieństwie do Epic, które z silnika zrobiło swój flagowy produkt, Valve nie reklamuje specjalnie swojego produktu, a gry innych firm na Source można policzyć na palcach jednej (wielopalczastej) ręki. Z resztą Source jest zoptymalizowany pod klasyczne shootery o stosunkowo małych mapach.

Ale wygląda na to, że podejście firmy się zmienia. Valve chce stworzyć alternatywę dla zamkniętych systemów jak Windows. Nowy front wyzwolenia 😉 Silnik szeroko podatny na modyfikacje i nie zostawiony samemu sobie (jak teraz Source), to kolejny element tej całej nowej polityki Valve, pod tytułem „Niesiemy wam nową jakość gamingu”*.

vhe.jpg

Wiadomo, że Valve umożliwiało działalność modderom od dawna. Już pierwszy HL miał tak przystosowaną budowę, że każdy mógł zrobić do niego moda i odpalić go z głównego menu gry. Potem nastał Source i możliwości moddingu jeszcze się poszerzyły. Ale resztę rozwoju sceny ludzie zawdzięczają już tylko sobie, bo Valve poza kilkoma podstawowymi, oficjalnymi narzędziami już dalej się zbytnio nie angażowało w proces. Scena zaczęła żyć własnym życiem. Czym jest Valve Developer Community? Przecież to projekt fanowski, Valve tylko zapodało jakiś czas temu swoje serwery. Prawie całą zawartość strony stworzyli fani. Większość obecnie stosowanych programów do obróbki tekstur i modeli stworzyli fani, bo Valve swoich narzędzi nie uaktualnia. jedyne co robią to uszczęśliwiają nas na siłę aktualizacjami Source SDK, które nie zmieniają nic poza ścieżkami dostępu do zasobów i psują cały porządek świata.

Więc może pora na zmiany? Nie wiem czy takie coś jest w ogóle możliwe, ale wyobraźcie sobie, że mamy na przykład takie coś jak Warsztat Steam dla Source 2, a w nim ludzie dodają różne modyfikacje do kody gry, które można z łatwością zaimplementować w swoim modzie. Na przykład, ktoś zrobił działający Ironsight (czyli celowanie z muszki), dodaje go do Warsztatu Steam. Teraz każdy kto tworzy swojego moda, może go pobrać i w automatycznym procesie dodać do swojej modyfikacji. Nowy shader? Nowy layout menu głównego? Nie ma problemu.

hl3demosourceengineek6

To takie gdybanie laika, ale pomarzyć zawsze można.
Nie zapominajmy o zwyczajnie bardziej przyjaznych narzędziach do moddingu. Tworzenie map w czasie rzeczywistym, bez potrzeby kompilacji map po każdej zmianie, dodawanie i skalowanie modeli już w grze, prosty w obsłudze edytor shaderów, możliwość zamieniania bardziej skomplikowanej geometrii w modele, tworzenie cut-scenek niczym w SFM, pełny parallax mapping, tesselacja, możliwość umieszczania wielu tektur na jednej powierzchni, tworzenie i modyfikacja tekstur z poziomu edytora, w pełni dynamiczne oświetlenie, modyfikowane z poziomu w gry i wiele, wiele innych. A to wszystko bez potrzeby instalacji pierdyliarda programów. Lista oczekiwanych ficzerów Source 2 to temat rzeka 🙂

half-life-3-1

Nowy silnik podobno jest już gotowy lub prawie gotowy, a Gabe powiedział, że czekają tylko na grę/produkt z którą mogliby go zaprezentować. Wiadomo, że każdy produkt potrzebuje reklamy. HL3 czy L4D3 to bez znaczenia, ale teraz dochodzi również wykorzystanie potencjału nowego sprzętu i OS’a. To świetna okazja na zaprezentowanie czegoś nowego również w dziedzinie silników do gier. Czy Source 2 będzie kolejną rewolucją? A może jednak wybiegłem za daleko w przyszłość i będzie to tylko spokojna ewolucja w bardziej tradycyjnym stylu? Ciekawe ile jeszcze będzie trzeba czekać na nowe informacje. Promocja i testowanie Steam Machines oraz Steam OS może trochę potrwać 😦

*zwieracz 2013, all rights reversed

15 Responses to “(open) Source 2.0”


  1. 1 Krzysztof Siemionek 2 Październik, 2013 o 13:54

    Prawdopodobnie też Source 2 będzie w pełni oparty na Opengl, a nie na Directx jak większość silników dotychczas.Ludzie wnioskują to po ich nastawieniu do m$ i tym, że wszystko ma być otwarte, a jak wiadomo directx to siermiężny skurczybyk który zmonopolizował rynek. Do tego wszystkie nowinki ma o wiele później i zmusza do skakania po systemach. A open zawsze świeży i łatwy do modyfikacji. Do tego pierwszy steammachine od xi7 trzyma w sobie prawdopodobnie takiego sobie radka, ale radek jak to radek – po odpaleniu w opengl wreszcie może się równać z nvidią [która swoja drogą też jest mocna w opengl, ale przepaść między ich kartami,a tymi od amd w openie niebezpiecznie maleje]. A do tego wszytskiego zapowiedź SteamOS na linuksie wszystkiego dopełniła, bo directx na linuxie kuleje i to bardzo :] Jeżeli Source2 wbije i stanie się tak popularny jak ue3, linux wreszcie nada się do grania, steamos rozpanoszy się na komputerach graczy i bam, valve wygrywa batalię o najlepszy next genowy silnik :]

    • 2 Krzysztof Siemionek 2 Październik, 2013 o 13:57

      I masz może jakieś dokładniejsze info o rejestracji nazwy Half Life 3 i kolejnym wycieku z bazy danych? Bo póki co po internetach krążą ogólniki takie jak te: http://www.cdaction.pl/news-35074/half-life-3-coraz-blizej-valve-rejestruje-znak-towarowy.html, a chętnie bym się zapoznał z historia tego czegoś. Weź wychlastaj newsa na blogu, to ci ludzie w reklamy poklikają 😀

      • 3 zwieracz 2 Październik, 2013 o 14:45

        Ja tam z reklam nic nie mam 😉

        A historia jest dosyć prosta. Valve zarejestrowało znak handlowy „Half-Life 3” i dotyczy to tylko Unii Europejskiej, bo w USA zrobili to dawno temu.

        A co do przecieku, to znowu komuś udało się wejść do ich wewnętrznej bazy projektów, a przynajmniej samej listy grup pracowników w Valve i pojawiły się tam 2 nowe grupy; „Half-Life 3” i „Half-Life 3 Core”. Albo ta pierwsza już była, a druga doszła teraz. Łącznie jest w nich ponad 50 osób, tak więc nawet nawet zespół.

        W sumie nie widzę specjalnie jakiegoś powodu do szumu, bo firmy rejestrują różne nazwy i znaki towarowe czasem lata świetlne przed premierą, a czasem nawet taki tytuł się nigdy nie pojawia. Valve ma przecież prawa do Doty 3 i innych tego typu perełki.

        No w sumie zamiast pisać ten komentarz mogłem zapodać nowego wpisa ;D

        • 4 Krzysztof Siemionek 2 Październik, 2013 o 17:35

          Miejmy nadzieję, że jednak ten ruch coś znaczy i jest coraz bliżej niż dalej. I niech s2 wyrżnie te kraj endżiny w pień, bo jak widzę podniecanie się „super grafiką” cryengine4 i dostaję w twarz liną która zamiast być liną jest zestawem sztywnych kawałków połączonych na „zawiasach” to mnie krew zalewa… Mają te swoje całe physixy, endorphiny, tak trudno pomyśleć i zrobić to jako symulację materiału? Mają teraz te korporacje technologie, ale jakoś nie mają do tego pasji, co ostro udowadniają moderzy [paczeć wszystkie shadery, przeteksturowania itd. takiego GTAIV, Skyrima czy innego Fallouta]. :<

          Mam 15 lat i obawiam się, że nie dożyję HL3. Jakieś pomysły?

          • 5 zwieracz 2 Październik, 2013 o 17:42

            „Mam 15 lat i obawiam się, że nie dożyję HL3. Jakieś pomysły?”

            Łykaj witaminy

          • 6 Pongo 3 Październik, 2013 o 12:23

            Pierwszy Half-Life też ma 15 lat :). Pamiętam jak w 1999 roku odpaliłem HL na moim pececie z nowiuteńką Rivą TNT2. To były piękne czasy. Gdybym był młodszy niż jestem i miałbym teraz np.15 lat, to w ogóle by mnie nie obchodziło czy HL3 kiedykolwiek wyjdzie.

    • 7 kwahoo 2 Październik, 2013 o 17:39

      ” Do tego pierwszy steammachine od xi7 trzyma w sobie prawdopodobnie takiego sobie radka, ale radek jak to radek”

      To nie jest Steam Machine. Paskudy z XI7 próbują się podszyć pod markę Steam i Valve (zobacz, że nawet mają pada od X360 a nie Steam Controller). Do tego ten ich radem to zintegrowany 7660G. Może do Pasjansa starczy:)

      • 8 zwieracz 2 Październik, 2013 o 17:44

        Ta, ten koleś od Pistona to niezły troll. Przydałaby się jakaś odtrolowująca akcja reklamowa, bo ludzie nadal myślą, ze Valve ma coś z tym wspólnego 😦

        • 9 Krzysztof Siemionek 2 Październik, 2013 o 19:08

          Wina mediów. Kotaku przed ogłoszeniem więcej info: http://kotaku.com/well-learn-more-about-the-piston-living-room-pc-on-m-1414219833

          Od razu na głównej stronie, jak się wchodziło to w oczy dostawaliśmy tym tekstem.
          Wynika z niego, że piston, który już nie miał być steamboxem, jednak będzie jedną ze steammachines.
          Teraz szukając tego artykułu, na 6 stronie rozwinięcia, bez obrazka, ze zmniejszonym tytułem znalazłem, hmmm… coś w stylu sprostowania?

          http://kotaku.com/well-that-was-underwhelming-after-announcing-the-wai-1429892122

          Co najlepsze jest takie małe i tak sprytnie ukryte, że mało komu się wyświetli, a że ktoś to zauważy szanse na prawdę marne [znalazłem, bo na f3 miałem wpisane piston]…

  2. 10 mrkarrmel 2 Październik, 2013 o 18:27

    Posiadanie takiego nowoczesnego Hammera do Source’a 2 z tymi wszystkimi funkcjami, którymi tu opisałeś (zwłaszcza z tym tworzeniem w czasie rzeczywistym – tego mi chyba najbardziej brakuje w SDK, a to zintegrowanie z workshopem też byłoby piękne), to jakby takie coś by było możliwe to Source mógłby chyba nawet przebić Unreal Engine 4, jeśli chodzi o wykorzystywanie ich w grach. Chociaż, to by chyba było zbyt piękne…

    Ale pomarzyć zawsze można 😉 .

    • 11 kwahoo 2 Październik, 2013 o 19:47

      Wydaje mi się to całkiem możliwe. Jak zrobili takiego Filmmakera dla samych filmików i mikro edytor w Portalu 2, to pewnie wewnętrznie mają już coś na poziomie UED. Tylko nie upublicznili łobuzy jeszcze;)

      BTW Tak wygląda edytor gry o budżecie $500 000 (80 razy mniej niż HL2) i to tego z eksportem do workshopu prosto z menu https://www.youtube.com/playlist?list=PL186yI_LQVVAjZ-QXIzxMfhD5Mjpjg9ph

  3. 12 RYSZAKOWY 2 Październik, 2013 o 20:04

    Chciałbym kiedyś powiedzieć „grałem w pierwszą część tej wspaniałej serii”
    ale o HL3 Gabe team milczy i tu pojawia się taki psycho fan którego każdy ukrywa.
    – Zagram w HL3 choćby to miało być za 90 lat a ja miałbym być przykuty do systemów podtrzymujących życie!
    Chodzi o to że wszyscy chcą, wszyscy czekają, wszyscy śnią a możemy wcale nie dostać tego na co tak czekamy…
    taka możliwość też jest.

  4. 13 Pongo 3 Październik, 2013 o 12:26

    Choć to fake, sporo w tym prawdy:
    http://www.dorkly.com/article/54448/a-message-from-gabe-newell

  5. 14 Anonim 3 Październik, 2013 o 19:08

    jeśli kiedyś hl3 powstanie to ja chyba zrobie pielgrzymkę do Bellevue ;V

  6. 15 mab122b122 4 Październik, 2013 o 14:37

    Ja tam akurat urodziłem się wtedy kiedy wyszedł HL1. I jest to najlepsza gra w jaką kiedykolwiek grałem.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s




Kalendarz wpisów

Październik 2013
Pon W Śr C Pt S N
« Wrz   List »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Archiwum


%d blogerów lubi to: