Half-Life alpha z 1997 roku

hlalpha

Można powiedzieć, że fani HL’a mają teraz wielkie święto, bo wreszcie położyli swoje brudne rączki na świętym Graalu, czyli wczesnej wersji HL1.

Muahahahaha!

Najlepsze jest to, że wreszcie samemu można zagrać w to co do tej pory mogliśmy oglądać jedynie na starych zapowiedziach gry, wczesnych trailerach i innych materiałach promocyjnych. Wreszcie można zagrać Ivanem The Space Bakerem!

hl-alpha-0045

Prawdę mówiąc nie jestem pewien ile w tej wersji HL’a jest skończonego produktu, a ile zwykłej demonstracji nowej gry. Bo chodzi o to, że tę wersję od finalnej gry dzieli tylko 1 rok, a różnica jest ogromna. Gdyby HL wyszedł w takie postaci jaką widzimy w alphie, to dzisiaj wspominalibyśmy rok 1998 jako rok SiN’a albo Blooda 2, Steam by nie istniał, a dominującą platformą na rynku byłyby Windows for Windows Live! No dobra trochę się zapędziłem, a tę koszmarną wizję teraźniejszości zapożyczyłem z serwisu Rock, Paper, Shotgun. Mimo to aż strach pomyśleć co by było.

On tańczy dla mnie

Ale tak na serio, to co prawda jest to wersja alpha, ale przecież znany jest fakt, że Gabe właśnie gdzieś na rok przed planowanym wydaniem HL’a kazał zatrzymać prace i zrobić wszystko od nowa. Być może finalny produkt miał się nie wiele różnić od tego co teraz badamy. Jeśli tak, to ta decyzja była chyba najważniejsza w karierze Gabe’a.

hl-alpha-0066

Sprawy techniczne

Grę można pobrać z tej strony. Jest to obraz płyty, który trzeba zamontować w jakimś wirtualnym napędzie. Ja na przykład korzystam z Deamon Toolsa.

Grę można odpalić zarówno w wersji OpenGL jak i DirectX. Jednak pod tym drugim może nie działać część map, przynajmniej mnie nie działają. Wiąże się to z zastosowanymi efektami, np z wodą (obraz pod wodą się zakrzywia, co możecie zobaczyć na tym nagraniu).

Aby uruchomić grę pod OpenGL trzeba wywalić plik „Opengl32.dll” w głównym katalogu gry, albo po prostu zmienić mu nazwę. Oczywiście aby to zrobić, trzeba skopiować cały katalog „Half-Life” z wirtualnej płyty na dysk😛

Potem otwieramy „enginegl.exe” i cieszymy się grą.

Dla trybu directX trzeba najpierw zmienić paletę kolorów w systemie na 16bit i normalnie odpalić plik „engine.exe„.

Nie sprawdzałem pod openGL, ale pod DirectX można zwiększyć rozdzielczość gry. Domyślnie odpala się w 240x320px. Wpisując w konsolę komendę: vid_forcemode 2, zwiększamy rozdziałkę do 640×480,  vid_forcemode 4 to chyba 800×600, a vid_forcemode 8 to na pewno 1024×768. Wyżej nie sprawdzałem.

silodemo0000

Warto jeszcze dodać, że wciskając „minus” na klawiaturze włączamy HUD’a, a przycisk B odpowiada za interakcję z otoczeniem. W dodatku gra nie ma klasycznego WSADa, tylko jakiś SEDF, czyli wszystko przesunięte o jedną kolumnę w prawo.

W grze są teoretycznie 4 bronie: pistolet, MP5, nóż i pięści. W praktyce są tylko 3: pistolet, MP5 i łom, który można przełączyć klikając kilkakrotnie klawisz dowolnej broni lub slash „/” i numer 4. Albo… już zapomniałem… jak będziecie mieli HUD to zobaczycie odpowiednie ikonki.

Pod resztą numerów są różne próbki dźwięku, nie wiem, może to taka broń deprymująca przeciwnika?😉

HUD

Z czym to się je

Całość przypomina bardziej mod do Quake’a niż samodzielną grę. W dodatku przeciwnicy praktycznie pozbawieni są inteligencji. Brakuje też sporo kodu, bo takie Panthery w ogóle nie atakują tylko łażą za graczem. Ale za to headcraby są najbardziej śmiercionośnymi przeciwnikami, zabijają jednym uderzeniem każdego: gracza, żołnierza czy Bullsquida. Zabójcze bestie są w dodatku wyjątkowo odporne na ołów.

hl-alpha-0013

Half-Life Alpha zawiera 21 map, w tym jedną do trybu multi i 3 mapy demonstracyjne. Reszta map to prawie cały Half-Life opowiedziany w wersji skróconej. Co prawda zmiany są bardzo duże, ale ja tam doszukałem się wielu nawiązań do tego co potem dostaliśmy w HL. Znajome lokacje, tylko jeszcze przed liftingiem. Część leveli jest robiona jeszcze w starym stylu rodem z Quake’a czy Dooma. Skomplikowane sieci pomieszczeń i tuneli. Dobrze to widać w dalszych mapach, które obrazują jak mi się wydaje to co potem przekształciło się w rozdział „Questionable Ethics” czyli laboratoria z obcymi. Mapki takie jak np: c2a4a czy c2a4b to istne labirynty pełne śmiercionośnych wrogów.
Ale wróćmy do bardziej znajomych lokacji. Mamy na przykład zalane pomieszczenie, w którym zapadają się kładki:

enginegl 2013-01-10 20-25-20-404

Dla mnie to nic innego jak pierwotna wersja tego:

34 hlTo ten zbiornik gdzie pływały Ihtiosaury, a kładki były śliskie. Gdzieś na początku leveli z przetwarzaniem odpadów. W alphie nie ma jeszcze Ihtiosaurów, zastępują je Bullsquidy, które są w dodatku jeszcze w wersji żółto-czarnej.

Albo inna wersja tej komory z Alien Gruntem:

hl-alpha-0046

Wyjście na powierzchnię z laboratoriów:

hl-alpha-0027

Jak widać brakuje tylko nieba😉

Nie jest to takie prawdziwe „zewnętrze”, które mamy na przykład tutaj:

hl-alpha-0064

Nie wiem dlaczego, ale bardziej mi się to skojarzyło z Deus Exem i nocnymi misjami w bazie wojskowej.

Niektóre lokacje robią niezłe wrażenie swoją pomysłowością nawet dzisiaj (no dobra może nie dzisiaj, ale trzymają poziom ostatecznej wersji gry). Na przykład to jest mistrzowskie:

hl-alpha-0050hl-alpha-0054

Pamiętam tę lokację jeszcze ze zdjęć w Secret Service. Niestety nigdy nie dostaliśmy jej w ostatecznej wersji gry😦

DAT ASS

Strasznie szybko się rozrasta ten wpis. Na dzisiaj skończę, ale będę jeszcze kontynuował🙂 Może w trochę bardziej uporządkowany sposób, bo na razie to mi wyszedł straszny bałagan.

Na koniec zapodam jeszcze zebrane w jeden film dema nagrane przez pracowników Valve (które też są w plikach alphy), można tam zobaczyć kilka rzeczy, których nie ma w tej wersji grywalnej dla nas:

13 Responses to “Half-Life alpha z 1997 roku”


  1. 1 war3st 11 Styczeń, 2013 o 17:08

    Jak ktoś chce to niech wpisze do konsoli r_shadows, fajnie wygląda😀 Już widać jaką moc miały jeszcze starsze silniki. Jeszcze ten model high-poly :3

  2. 2 daltesta 11 Styczeń, 2013 o 20:23

    head-alpha-craby są ładne

    • 3 zwieracz 12 Styczeń, 2013 o 14:34

      Mają ładne tyły

  3. 4 RYSZAKOWY 11 Styczeń, 2013 o 22:00

    Ja zauważyłem że kilka map albo zostało troszkę zmienione albo przeszło do finalnego hla tak jak było a oprócz grania w alphę naszego kochanego hl radochę sprawiają twarze naukowców i ochroniarzy a ile skinów (o samych modelach nie wspominając) się zmieniło!
    jednak tak jak w przypadku hl2 jestem bardzo ciekawy gdzie,jak,a poco, a naco valve dało by wycięte itemy i monstery , jak wyglądałaby walka z nimi
    i czy przełożyło by się to na długość gry np; cumtoady czy jak tam te kosmożaby z blueshift się nazywają (występują jako easteregg) podobno miały się zachowywać jak headcraby. mogły by mieć własny rozdział w hl tak jak gonarch. podobno miały też być bronią jak snarki (albo snorki) jest taka mapka do hl:s chyba gdzie są wycięte rzeczy można zobaczyć jak co miało działać znajduje tam się też łapa Freemana z rzeczoną żabą w garści.
    lista screenów:
    easter egg w blueshift:
    http://borealis.net.pl/images/thumb/b/b4/Ba_security8.PNG/120px-Ba_security8.PNG (so small sorry about this)

    owa żaba:

    a mapke z modelami wyciętymi z hl do hl:s (albo zwykłego) można poszukać
    na gamebanana.com (trza mieć czas)

  4. 5 mrkarrmel 11 Styczeń, 2013 o 22:01

    Ech… to Quake’owe menu pauzy/główne – coś pięknego. Przypomniały mi się stare czasy :3 .

    Tak btw. ciekawe czy udałoby się pograć w toto na multi- w końcu jest dostępne🙂 .

    • 6 zwieracz 12 Styczeń, 2013 o 14:35

      Ludzie testowali, podobno działa. Pewnie wszystko z Quake’a zostało.

  5. 7 Pan 12 Styczeń, 2013 o 11:21

    Kolejna świetna wiadomość. Ktoś z Valve time wygrzebał kilka screenów z Half-life Episode 4…

    Wygląda na to, że w grze miały pojawić się zombiaki bez headcrabów…
    Ciekawie zapowiada się ten rok.
    .

    • 8 Forfen 12 Styczeń, 2013 o 20:13

      Ten Episode 4 miał być podobno tworzony przez studio Arkane (twórcy Dishonored). Ten epizod miał się zwać: „Return to City Ravenholm”. Wygląda zombiastycznie.
      Co do Alphy Okresu Połowicznego Rozpadu Pierwiastków Promieniotwórczych, to szczerze podchodzi bardzo pod Kwejka niż pod HL. Czyt. Przerost piksla nad treścią.

  6. 9 kwahoo 13 Styczeń, 2013 o 20:10

    1:03 http://www.nerdist.com/2013/01/nerdist-podcast-gabe-newell-valve-the-games/
    Konie w zbrojach w filmie H-L?

    • 10 kwahoo 13 Styczeń, 2013 o 20:11

      1h03m ofkoz

      • 11 zwieracz 14 Styczeń, 2013 o 20:37

        I węglowe pancerze na tych koniach😉

  7. 12 Damian 19 Luty, 2013 o 09:22

    Kurczę to była dopiero gierka wszech czasów! Z ogromną chęcią jeszcze raz powrócę w ten niepowtarzalny klimat, którego dziś brakuje niejednemu „hitowi”.


  1. 1 discount poker Trackback o 5 Wrzesień, 2015 o 21:41

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Kalendarz wpisów

Styczeń 2013
Pon T Śr T Pt S S
« Gru   Lu »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Archiwum


%d bloggers like this: