Deus Ex może, to dlaczego nie mody?

Pewnie się zastanawialiście co tak cicho na blogu? Odpowiedź jest prosta, musiałem wybrać między wami, a nowym Deus Exem… huehue

Human Revolution jest wspaniałą grą, to właściwie pierwszy Deus z nową grafiką i ogólnie odświeżonym wizerunkiem. I to wg mnie plus. Nie będę pisał recenzji, bo już sporo ich w necie wisi, i wszystkie praktycznie są podobne. Tzn, najgorsze w grze są walki z bossami, bo można do nich tylko strzelać i praktycznie nie wiemy z kim walczymy. No i nie można ich po prostu ominąć🙂

Mimo to, mnie gra się baaardzo podobała, polecam wszystkim, którzy lubili jedynkę, tym co w nią nie grali, też. To jedna z niewielu gier z gatunku FPS, która nie jest bezmyślnym „korytko shooterem”. Nie, to nie jest RPG😛

Deus Ex opiera się na możliwości przejścia każdej misji na kilka sposobów, wedle upodobań gracza i zależnie od warunków do jakich doprowadziły jego wcześniejsze decyzje. I nie chodzi jedynie o wybór broni do eksterminacji przeciwników.

A ja się zastanawiam dlaczegoby nie zastosować takich rozwiązań w modyfikacjach? Do HL2 oczywiście, bo te są mi najbliższe.

Czy ktoś już tego próbował? Jedyne co mi przychodzi do głowy to mod Mr. Deathwish part 1, w którym gracze mieli dosyć dużą swobodę, ale to nie było w pełni to o czym myślę. Nadchodzi kilka modyfikacji z częściowo otwartym światem niczym w Stalkerze (np, Ivan’s Secrets), ale czy poszczególne misje będzie można wykonać na różne sposoby, to już raczej wątpię.

Ale to duży mod, sporo pracy. Natomiast na początku można spróbować zrobić coś prostszego. Zwykła, pojedyncza mapa do HL2 z kilkoma NPC i jednym zadaniem, które można wykonać na 3 sposoby. Albo coś troszkę ambitniejszego…

City 17, albo inne miasto pod władaniem Kombinatu. W podziemiach (kanały/metro) mamy bazę Rebeliantów, w niej kilkanaście NPC-ów. Każdy coś tam robi (proste zapętlone animacje) i reaguje na przycisk „use” jakimś tekstem (np, 3 wypowiedzi wybierane losowo). Trzy postacie w bazie mogą nam dać zadanie do wykonania, jedni większe, drudzy mniejsze: zabicie kogoś (jakiegoś kolaboranta), zdobycie jakiejś rzeczy (możemy to od kogoś kupić, albo wykraść skądś tam); przepędzenie antlionów albo zombie z jakiegoś terenu; wreszcie odbicie jakiegoś obiektu z rąk Kombinatu: opuszczona fabryka, śmietnisko/złomowisko, itp.

Każdą misje możemy wykonać na 2, 3 sposoby. Wiem, że to kupa zależności pomiędzy różnymi zdarzeniami i masa włączanych lub wyłączanych triggerów, ale da się zrobić.

Na przykład, żeby wykraść jakiś przedmiot możemy: dogadać się z jego właścicielem przynosząc mu jakiś przedmiot, który on chce na wymianę, albo kupując uprzednio broń, po prostu go zabić i to ukraść, albo zakraść się (wentylacją) i zabrać po cichu. A tam jest sejf na kod, i musimy się cofnąć i przeszukać najpierw jego szafkę w przebieralni na posterunku Kombinatu. Kombinować można na wiele sposobów, gorzej to wykonać.

Niestety na Source nie mamy takiego systemu AI, który pozwalałby na przemykanie niezauważonym pomiędzy strażnikami, dlatego też element skradankowy częściowo odpada. Ale tylko jeśli chodzi o tkankę żywą, bo możemy wykorzystać inne rzeczy, że tak powiem  – ochronę statyczną: kamery, wieżyczki, lasery, miny, gaz z rury, itp.

Sprawa nie jest łatwa. Pewnie dlatego nie ma takich modów, bo postawić kilka zombie i skupić się na oświetleniu mapy, jest o wiele łatwiej niż przewidzieć wszystkie możliwe opcje wykonania danego zadania. I tak się potem okaże, że ktoś znalazł glitcha i przeskoczył pół mapy po wystających ze ściany modelach lamp i w ten sposób zyskał dostęp do zablokowanej części mapy.

No nic, ja tylko podrzucam taki pomysł, bo gdyby komuś udało się porządnie wykonać taką mapkę, to na pewno nie przeszła by teraz niezauważona.

14 Responses to “Deus Ex może, to dlaczego nie mody?”


  1. 1 elektryk91 9 Wrzesień, 2011 o 09:22

    Nie kuś.

  2. 2 grinder74 9 Wrzesień, 2011 o 09:32

    cos tak czuje ze jesli wszedlbys w „spolke” z Elektrykiem to razem moglibyscie spokojnie ogarnac taki projekt, nawet jesli na poczatek mialby byc niewielki…🙂

  3. 3 Świrek 9 Wrzesień, 2011 o 19:21

    teraz chcą walnąć DLC dla tej gry, szczwani jedni wredni :E

  4. 4 ihtius 9 Wrzesień, 2011 o 20:41

    Rzeczywiście tak rozbudowana gra jak Deus Ex potrafi dostarczyć wielu pomysłów na stworzenie ciekawej mapy czy moda do HL2, ale i tez wymaga dużych umiejętności bo gdyby korzystać tylko z oklepanych rozwiązań silnika source przy tworzeniu takiego moda to wyszła by rzeczywiście sztampowa produkcja, gdzie tylko by się rozwalało przeciwników zamiast zombie. Dlatego uważam, że wymagane są tutaj już większe umiejętności programistyczne. Ale jest to oczywiście mozliwe, jak najbardziej. Szczerze mówiąc sam bym zagrał z miła chęcią w tak dopracowana produkcją. Może kiedyś ktoś się skusi na zrobienie takiej produkcji a wtedy… :))

  5. 5 mrkarrmel 10 Wrzesień, 2011 o 21:20

    W E.Y.E.: Divine Cybermancy na silniku Source, ponoć możemy rozwiązać sprawę za pomocą miedzynarodowego języka przemocy lub, z duchem Fallouta, przekonać rozmową złego, że jest ciastkem i na pewno jest pyszny, co doprowadziłoby do tego, że sam by się zjadł😉 .

    Co do Deus Exa, to grałem 5 minut w Invicible War(tak to się chyba nazywało) i mocno mi się nie podobał, oraz w Project Snowblind, czyli w spin-off Deusa(ten akurat bardzo mi się podobał). Przeczytałem trochę o Buncie Ludzkości i spodobało mi się co ludzie piszą o różnych sposobach rozwiązania misji. Dostałem dziś na imieniny troszkę pieniędzy, więc prawdopodobnie już w październiku nowy Deus Ex przyozdobi moją półkę(najpierw muszę skończyć Borderlands😉 ). Lubię ambitniejsze szutery(oczywiście chodzi o Deusa, a nie o tą rąbankę zwaną Borderlands).

    Jeszcze tylko małe pytanko, czy Human Revolution jest na Steam’a, czy obchodzi się bez niego?

    • 6 zwieracz 11 Wrzesień, 2011 o 10:46

      To widzę, że wybrałeś akurat najgorszą część z trylogii. Invisible War jest na cenzurowanym wśród fanów serii😉 o tym spin-ofie nie wspominając. Sam akurat w dwójkę też pograłem zaledwie kilka minut i odrzucił mnie paskudny konsolowy interfejs i zupełne „oderwanie” od jedynki.

      HR wymaga Steama.

    • 7 war3st 11 Wrzesień, 2011 o 18:42

      Ha, ha, ha. Borderlands na pewno jest lepszy od TFa😀

      • 8 zwieracz 11 Wrzesień, 2011 o 21:11

        :O

  6. 9 Tracha 12 Wrzesień, 2011 o 07:54

    Słyszałem o Deus Exie ale nie grałem. Nie wiem po co to fapanie do niego, nie przyciąga aż tak😉

    • 10 zwieracz 12 Wrzesień, 2011 o 16:16

      umrzyj @_@

      • 11 Świrek 13 Wrzesień, 2011 o 23:37

        Tak, zaufaj Zwieraczowi😛

  7. 12 TheMe 16 Wrzesień, 2011 o 23:08

    Nie mam żadnego doświadczenia w mappingu, a moje umiejętności ingerowania w świat modów kończą się na fretowaniu kawałków do Fofa
    http://www.fofix.fora.pl/stworzylem,21/?sid=25afd2561cc7c8354dd450c71ee9c661
    (Mój ten nick co zwykle) ale coś tam mi styka z architekturą itp, więc jak zaczniecie coś tworzyć w tym temacie, to jak ładnie poprosicie to wam jakąś mapę z kilkoma drogami do celu, czy jakiś concept art okolicy podeślę
    Tylko dajcie mi impuls, jakiś ogólny zarys, a pomogę jak tylko mogę😛

    • 13 zwieracz 17 Wrzesień, 2011 o 10:38

      Co to znaczy „fretowaniu kawałków”?😀
      A poza tym forum jest tylko dla zarejestrowanych więc nic nie można zobaczyć.

  8. 14 TheMe 17 Wrzesień, 2011 o 14:14

    Znaczy, wymyśleniu jak dobrze przedstawić kawałek na pięciu liniach, jak w „Guitar Hero”


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Kalendarz wpisów

Wrzesień 2011
Pon T Śr T Pt S S
« Sier   Paźdź »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archiwum


%d bloggers like this: