Sterowanie głową

Właściwie za każdym razem gdy w coś gramy, to sterujemy głową. W końcu to w niej zachodzą wszystkie procesy, które sterują naszymi rękoma, a w konsekwencji postacią w grze. Ale tym razem pojęcie „rusz głową” nabiera nowego, bardziej dosłownego znaczenia.

Head tracking

Oto pewien student z Australii wymyślił mechanizm, który pozwala wykorzystać zwykłą kamerkę internetową do śledzenia ruchów naszej głowy i przekazywania ich do gry. Co ciekawsze, wykorzystał do tego silnik Source i Half-Life’a 2.

Jak to wygląda w praktyce pokazuje poniższy film:

Jak widać, możliwości są spore i wygląda to całkiem obiecująco. Szczególnie wychylanie się zza rogu czy samo rozglądanie się.

Mimo to nie wydaje mi się to zbytnio wygodne. Przekręcanie głowy zamiast krótkiego ruchu myszką to wg mnie złe rozwiązanie, a przybliżanie się do ekranu wygląda po prostu śmiesznie. Zastanawiam się jakby wyglądał taka gra w moim wydaniu, bo często gdy siedzę przy kompie to wykonuję masę nie związanych z samą grą gestów, a to się podrapie, a to sięgnę po pilota, „ciasteczka”, czy napój itd. Trzeba by było być w 100% skoncentrowanym na grze aby przypadkiem nie postrzelić się w stopę.

Jest to jednak jakiś krok w stronę coraz bardziej intuicyjnej kontroli nad komputerowymi postaciami. Do całkowitej swobody niczym z filmów s-f jeszcze daleko, ale może doczekamy się za naszego życia jakiś konkretnych efektów. Nie wspominam o wirtualnych okularach 3d i innych tego typu wynalazkach, które pokazały się na krótko chyba w latach 90tych (?), a potem szybko zniknęły. Bo to inna para kaloszy. Tutaj mamy konkretną grę, dostępną dla każdego i zwykłe zmiany w kodzie, które wprowadzają nowy wymiar do świata gry.

W to co widać na filmiku, każdy może sobie pograć i przetestować u siebie, ściągając zmodyfikowany kod gry w postaci moda. Tzn mógł, bo od jakiegoś czasu download jest wyłączony w oczekiwaniu na nową, poprawioną wersję. Sam też przegapiłem możliwość pobrania (albo pobrałem ,ale gdzieś zgubiłem pliki :D). No cóż jak tylko się pojawi ponownie, to pewnie sprawdzę jak to się je. Tylko będę musiał sobie kupić jeszcze kamerkę internetową. Podobno wystarcza średniej jakości kamerka, aby wszystko sprawnie działało.

Gesty twarzy

Ten sam autor, stworzył jeszcze wykorzystujący podobne mechanizmy, system sterowania gestami twarzy komputerowych aktorów. Ponownie w ruch poszedł Source i jego całkiem rozbudowany system mimiki. Próbkę tej technologi możecie obejrzeć poniżej. W akcji między innymi Wallace Breen:

Technologia ciekawa, odrobina przyszłości w naszych domach, za dramo😉 Nie mam pojęcia jak może wyglądać rozwój takiego wynalazku. Ja akurat jestem zbyt leniwy żeby machać głową przed monitorem, ale może wyewoluuje to w jakiś całkiem znośny system. Na razie to tylko ciekawostka i praca dyplomowa jednego studenta, więc nie ma się co na zaś zbytnio ekscytować. Tymczasem… myszka z klawiaturą mają się  nadal dobrze🙂

Wygrzebane przez: Raptora

Źródło: torbensko.com

12 Responses to “Sterowanie głową”


  1. 1 cssghost 3 Sierpień, 2010 o 19:12

    FISRT!

    (w końcu!)

    Fajny wpis… Ciekawe jak wymyślą strzelanie w csie za pomocą głowy…
    Reload językiem? Strzelanie z ucha?😀

  2. 2 kamyl 3 Sierpień, 2010 o 19:30

    Może chodzenie po jakiejś bierzni, z pistoletem-kontrolerem w ręku, może jeszcze jakieś okulary 3d? Plus to poruszanie obrazu głową? Hehe… byłoby ciekawie, choć raczej nie tak wygodne i powszechne jak spokojne siedzenie na fotelu.

  3. 3 Farum 3 Sierpień, 2010 o 21:10

    @kamyl

    Nie po bieżni, ponieważ ruch byłby ograniczony przód-tył. Lepsza byłaby kula. Jednakże wyobraźcie ową w pomieszczeniu z kompem. Wielkie to jak diabli, zajmowało by dużo miejsca, a w środku niej byłby kolisty ekran, żebyś mógł mieć prawie doskonałe 3D.

  4. 4 dexxxter 4 Sierpień, 2010 o 10:09

    zamiast ekranu okulary 3D

  5. 5 GranaT 4 Sierpień, 2010 o 10:12

    Dla mnie to rozglądanie się było by zaj****cie niewygodne. Powód? Noszę okulary, a patrzenie w górę tak, jak robił ten facet (opuszczanie głowy w dół i patrzenie się w monitor) byłoby trudne, gdyż patrzyłbym znad okularów i niewiele bym widział😀

  6. 6 Świrek 4 Sierpień, 2010 o 16:56

    potem przychodzą panowie z Valve w ramach darmowego updatu, wwiercają się w czaszkę, mózg podłączają do komputera i całe życie przechodzisz HL2 powoli gnijąc… Ja dziękuję😀

  7. 7 zwieracz 4 Sierpień, 2010 o 18:16

    Czyli… to tak naprawdę technologia Kombinatu! Chcą zawładnąć naszymi mózgami. Tak na to nie patrzyłem.

  8. 8 informat6 4 Sierpień, 2010 o 19:34

    A może po to Mr. Valve ma właśnie kurek? Aby się włączać i wyłączać z ów świata?

  9. 9 Świrek 4 Sierpień, 2010 o 21:58

    Nie wiesz że Valve ma siedzibę w Gazpromie?😀

  10. 10 voythas 10 Sierpień, 2010 o 19:16

    Ci kolesie od City 17: Episode One umieścili ten cały stuff w swoim modzie (już chyba z rok temu co prawda). Na pewno przetestuję to, ale sam nie wiem czy mnie nie będzie bardziej irytowało niż wspomagało.

  11. 11 rolor2013 19 Marzec, 2016 o 12:05

    Jednak ta pierwsza technologia, czyli head tracking, jest juz uzywana, np. w VR. Szkoda ze nikt nie zaimplementowal w jakiejs grze tych gestow, bo fajnie byloby zobaczyc np. jak Spy z TF2 usmiecha sie po zabiciu cie i zasapowaniu twoich dzialek, lub jak z kazdej strony zostanie osaczony przez Pyro i zdenerwowany bedzie probowal uciec ;p


  1. 1 FaceOff Paintball « zwieracz Trackback o 18 Luty, 2011 o 09:25

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Kalendarz wpisów

Sierpień 2010
Pon T Śr T Pt S S
« Lip   Wrz »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archiwum


%d bloggers like this: