Source Particle Benchmark i npc_surface

Na krótko przed pojawieniem się Orange Boxa, a wraz z nim nowej wersji engine’u, Valve wypuściło Benchmark oparty na swoim silniku. Jest to taka mikro wersja Ep2, działająca oddzielnie, bez Steama. Niestety nie została udostępniona oficjalnie szerokiej publiczności, a tylko wybranym osobom, między innymi na konferencji GDC w 2006 lub 2007 roku. Oczywiście jak to przeważnie bywa w takich sytuacjach nic się nie ukryje i w końcu benchmark przedostał się do szarych użytkowników lewymi kanałami🙂

Source Particle Benchmark

Sam Benchamark to 1 mapa z 5 ciemnymi pomieszczeniami połączonych krótkimi korytarzami. W 4 pokojach znajdują się dosyć wymagające sprzętowo efekty cząsteczkowe, między innymi słynny deszcz, kolorowa kula, pierścień energii i wodospad z cząsteczek. Mapę można zwiedzać samemu albo włączyć Benchamrk, który automatycznie wyświetli po kolei wszystkie 4 efekty i zliczy punkty (reprezentujące prawdopodobnie ilość cząsteczek na sekundę, w tysiącach).

Cały Benchmark możecie obejrzeć na przykład TUTAJ.

npc_surface

To chyba najciekawsza część zestawu. Jest to byt, który występuje jedynie w tym programie oraz (przynajmniej według video na YT) jest także dostępny w Garry’s Modzie. Reprezentuje coś na kształt żywej, gęstej cieczy, coś jak inteligentny kisiel/glutoplazma/wielki żelek(?). Substancja rozdziela się i łączy niczym robot T1000 w Terminatorze 2.

Żeby się tym glutem pobawić, trzeba go samemu zespawnować z konsoli . W tym celu należy wpisać give npc_surface. Byt powstaje automatycznie w miejscu gracza, a właściwie pod graczem, wystrzeliwując go kawałek w górę. Tu mała uwaga: na mapie, która jest jako jedyna dostępna w Benchmarku, npc_surface wariuje i blokuje się, lądując najczęściej w kącie pomieszczenia i rozciągając się od podłogi po sufit. Najlepiej jest użyć własnej mapy, aby mieć trochę więcej przestrzeni. Ja w tym celu stworzyłem prosty pokój o podstawie 1024×1024. Mapę wrzucamy do katalogu z mapami (struktura programu jest taka sama jak innych gier Valve). Trzeba też pamiętać o skopiowaniu tekstur, bo Benchamark zawiera ich w sobie tylko kilka (brakuje np, tekstury skyboxa, stąd na video znajdującym się niżej, takie smużenie nieba).

Sam byt surface nie przejawia oznak sztucznej inteligencji, jedynie porusza się przelewając z jednej strony na drugą. Nie reaguje na obecność gracza, ale wchodzi w interakcje z różnymi broniami. Nie można go zabić, chociaż mnie udało się go raz zablokować, tak że przestał się biedaczek ruszać😦 Najlepsze efekty dają bronie powodujące eksplozje. Wtedy npc_surface częściowo się rozpada na małe kuleczki, by po chwili na powrót się zestalić.

npc_blob

To drugi wyjątkowy byt, dostępny tylko w benchamrku (give npc_blob). Jest to chmara/rój biegających i skaczących obiektów, najprawdopodobniej robaków (ze względu na sposób zachowania). Niestety domyślnie byt nie posiada modelu. jest jednak możliwość podstawienia modelu Snarka z Half-Life: Source. Wystarczy skopiować model i teksturę, a będziemy mieli chmarę biegających Snarków, zupełnie jak w starym HL’u tylko, że w większej ilości. Jeden byt npc_blob to kilkadziesiąt robaków. Gdy wejdzie się w ich grupkę obskakują gracza, ale nie wywołują obrażeń (pewnie nie ma od tego kodu).

No i teraz najciekawsze czyli npc_surface i blob w praktyce, także w starciu z broniami. Zapraszam do obejrzenia 6 minutowego filmiku, który nagrałem w Source Particle Benchmarku:

FAQ:

– Zwieraczu, ja też chcę się w tym pobawić, skąd mam to wziąć?

– Możesz ściągnąć STĄD. Jak na razie to jedyne źródło jakie znalazłem, jeśli zniknie to w razie potrzeby sam gdzieś to umieszczę. Zuploadowałem benchmark na filefronta, bo tamten blog został skasowany. Przy okazji dodałem prostą mapę widoczną na video (już z naprawionym skyboxem) oraz naprawiłem npc_blob przy pomocy modelu z hl:s.

– Mam Errory zamiast npc_bloba, a nie mam HL w wersji Source, co mam zrobić?

– Zatańcz, o północy, dnia parzystego, z workiem pełnym kiełbasy na polu kukurydzy ;P A tak na serio, to pewnie gdzieś na stronie G-moda jest dostępny model Snarka. Jeśli nie to mogę wysłać zainteresowanym model i teksturę do podmiany.

– A skąd mam wziąć jakąś inną mapę, żeby mieć przestrzeń do zabawy?

– Ściągnij pierwszą lepsza mapę Orange, czyli taką tylko z teksturami dev (pomarańczowe i szare), powinna działać bez problemu. Albo sklej prostą mapę samemu, wystarczą 4 ściany, podłoga i sufit ;P

– Wywala mi program, za każdym razem jak spawnuje npc_surface.

– Na to już nic nie poradzę, tak samo jak na ewentualne spore spadki wydajności.

Portal 2

Na koniec chyba to co od razu rzuca się w oczy, gdy ogląda się byt npc_surface – farby w Portal 2. Czy to ten sam byt, czy już inna technologia? Wygląda podobnie, ale jednak trochę się rożni w zachowaniu, być może to następna generacja glutoplazmy😉 Tego się chyba nigdy nie dowiemy, zresztą co za różnica, liczy się przede wszystkim dobra zabawa.

Jeszcze więcej informacji na CombineWiki

16 Responses to “Source Particle Benchmark i npc_surface”


  1. 1 Elektryk 2 Lipiec, 2010 o 10:47

    Ostatnio co drugi dzień dowiaduje się o nowych możliwościach Source’a:/

  2. 2 NavarioN 2 Lipiec, 2010 o 11:14

    Myślę, że to miał być jakiś potworek w hl2😉 Jakby to podrasowali, dodali fajną teksturę i otoczenie, to mogło by być nawet straszne w kilku momentach😛

  3. 3 Elektryk 2 Lipiec, 2010 o 13:39

    Mi w ogóle nie chce się ten benchmark włączyć chociaż kombinowałem we wszystkie strony. Damn.

  4. 4 Xanoxis 2 Lipiec, 2010 o 14:00

    Pisze, że: „Platform error:module failed to initialize” Trzeba mieć EP2 zainstalowanego?

  5. 5 dreamerpl 2 Lipiec, 2010 o 14:05

    Jak to wywaliłem na pulpit i śmigało. BTW ta plazma działała w gmodzie kiedyś jeszcze za czasów „10” teraz jest taka jakby „11” bo jest na silniku OB, a niedługo ma wyjść „12” na silniku L4D(2), przynajmniej tak mi się wydaje.

  6. 6 Xanoxis 2 Lipiec, 2010 o 14:34

    Mi tam dalej wywala… No to muszę wierzyć Zwieraczowy na słowo…

  7. 7 zwieracz 2 Lipiec, 2010 o 16:08

    A dobry plik odpalacie? Zapomniałem napisać, że program włącza się poprzez „particle_benchmark.bat”

    Ep2 nie jest wymagany, ja mam to na oddzielnej partycji, tylko wypakowałem i działało.

  8. 8 Dabu 2 Lipiec, 2010 o 17:32

    @dreamerpl
    Właściwie to już jest GMod 12, bo parę dni temu wyszedł update, który przeniósł grę na najnowszą wersję Source’a (2009, wcześniej było 2007). Ale te liczby są umowne, tak naprawdę to oficjalnie Gmod 10.

  9. 9 Xanoxis 2 Lipiec, 2010 o 17:57

    Oczywiście, że z tego pliku… No to szkoda, nie ma co kombinować…

  10. 10 Świrek 2 Lipiec, 2010 o 20:43

    http://www.youtube.com/watch?v=i3bPjEbenew a to widziały wasze gały?

  11. 11 dreamerpl 2 Lipiec, 2010 o 20:48

    @Świrek
    Zwieracz popadł w depresje przez ten filmik :3
    @Dabu
    A to był już ten update, jakoś nie widziałem😀

  12. 12 Dabu 4 Lipiec, 2010 o 18:38

    @Świrek
    Ta, widziały. Owszem, ładne, ale IMHO autor baaardzo marnuje te piękne mapy (bo to nie będzie mod akcji, tylko hmm… fabularno-chodzony).

  13. 13 Slozbon 23 Sierpień, 2010 o 09:00

    Link już nie działa:/

  14. 14 zwieracz 23 Sierpień, 2010 o 09:20

    A to szczwana bestyja, za dużo ludzi ściągało chyba i się usunął xD

  15. 15 zwieracz 24 Sierpień, 2010 o 15:53

    Ok, dałem benchmark na filefronta:
    http://www.filefront.com/17231087/Particle_benchmark_fixed.rar

    Przy okazji dodałem model dla npc_bloba i tą mapkę widoczną na video.
    —–
    zaktualizowałem też link we wpisie
    —–


  1. 1 The Final Hours of Portal 2 + DLC « zwieracz Trackback o 21 Październik, 2011 o 08:50

Skomentuj

Kalendarz wpisów

Lipiec 2010
Pon T Śr T Pt S S
« Czer   Sier »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Archiwum


