Source Filmmaker

Source Filmmaker to to „coś” odpowiedzialne za wspaniałe filmiki „Meet The Team”, „Prelude to victory„, trailery do Ep2 i prawdopodobnie także najnowszy filmik o HL2 na Maka. Niestety oficjalnie Valve nie udostępniło go jeszcze szerszej publiczności. Ale fani zawsze sobie poradzą🙂 Otóż jest możliwość używania programu, z jednym ograniczeniem, bo tylko pod Team Fortress 2. Po obejrzeniu filmików z serii Meet the…, kto nie chciał spróbować własnych sił? Kto nie miał choćby najgłupszego pomysłu na krótką scenę? Ja chciałem😛

Ale pomysł to jedno, a zdobycie programu i nauka jego obsługo to drugie.

Więc skąd go dostać?

Najpierw trzeba się pogodzić z faktem, że na oryginalnej kopii gry, programu nie odpalimy. Wiąże się to z pewnymi ograniczeniami i dodatkową robotą. Program działa tylko z wersją gry z 2007 roku, kiedy to wraz z publikacją bety Valve nieopatrznie zawarło w plikach gry właśnie Source Filmmakera. Potem odpowiednie pliki skasowali. Na szczęście znalazło się kilka osób, które zrobiły kopie zapasowe plików (prawdę mówiąc nie wiem czy to prawda, być może ktoś te pliki jakoś odtworzył, nie ważne). Sam program działa na podobnej zasadzie jak, np edytor cząsteczek, tzn, żeby działał, trzeba odpalić cały engine, konkretną grę. Ale skąd wziąć TF2 w wersji z 2007 roku? Jedynym wyjściem, jak na razie, jest ściągniecie  pirackiej wersji z Netu. Tak. Musicie się pogodzić z tym, że używając Filmmakera, będziecie korzystać z nielegalnej wersji gry. Z drugiej strony można się spierać, czy to nielegalne, skoro i tak posiadam oryginał, to przecież mogę sobie zrobić kopię zapasowa, a i tak w tej wersji korzystam jedynie z edytora. Who cares…

Instalacja

Najważniejsze jest to, że pod żadnym pozorem nie można instalować ściągniętej wersji do katalogu Steam, ale to chyba jest oczywiste😛 Konkretnych linków/źródeł nie podam, co by mnie nie nikt nie oskarżał o jakieś nielegalne operacje itd, itp. Jednak wpisując w Google frazę Team Fortress 2 beta, bez problemów powinniście znaleźć jakiś działający torrent z dobrą wersją. Chyba wszystkie linki prowadzą nawet do jednej i tej samej kopii😀

Pobrana zawartość zajmuje około 2,5 GB, a  powinna wyglądać mniej więcej tak:

Archiwum enginetools musicie ściągnąć osobno, np: stąd.

(Jeśli wolicie formę obrazkową, to tutaj macie wideo, po angielsku, o tym co, jak i skąd pobrać i co gdzie skopiować)

U niektórych program antywirusowy wykrywa wśród plików trojana, ale podobno usunięcie go nie przeszkadza potem w poprawnym działaniu gry. U mnie było czysto (przynajmniej Avast nic nie wypluł).

Po odpaleniu pliku .exe ukazuje się nam pochlastany przez jakiś „speców” program instalacyjny z gołym facetem, czaszką w tle i prostą muzyczką (ave satan!). Osoby o słabym sercu schodzą w tym momencie na zawał, krzycząc: wirus!, natomiast zaprawieni w boju użytkownicy idą sobie zrobić kawę, czekając na zakończenie instalacji (nie ma się czego obawiać, to po prostu zrobiony przez kogoś instalator). Oczywiście pod żadnym pozorem nie instalujemy gry w folderze Steam (jak już wspominałem).

Po zainstalowaniu trzeba grę zpatchować/zcrackować/naprawić (jak zwał tak zwał). W tym celu musimy skopiować zawartość archiwum FINAL_FIXX do głównego katalogu z grą. Innych fixów nie ruszałem, wystarczył tylko ten. Następnie zawartość wspomnianego enginetools wrzucamy do katalogu bin (tego pierwszego, w głównym katalogu gry).

Uruchamianie

W ten oto sposób mamy w pełni działającą wersję beta TF2 z 2007 roku, na której możemy używać Source Filmmakera. Sama gra w zasadzie niczym się nie różni od tej obecnej, pomijając oczywiście wszystkie update’y (czyli różni się wszystkim ^^). Teraz żeby uruchomić nasz upragniony program musimy dodać ostatni składnik, czyli parametry uruchamiania. Tworzymy skrót i w polu Element docelowy, po cudzysłowu i zostawiając odstęp 1 spacji (to bardzo ważne) dopisujemy:

-game tf -applaunch 440 -window -noborder -novid -tools

Powinno to wyglądać mniej więcej tak: „D:\Team Fortress 2\hl2.exe” -game tf -applaunch 440 -window -noborder -novid -tools

Akcja!

I to już wszystko. Teraz wystarczy odpalić skrót i od razu powinien ukazać się nam w pełni działający Filmmaker. Podczas ładowania może wyskoczyć błąd, ale po kliknięciu na Ok powinno wszystko dalej działać jak należy. Sam program może działać trochę wolno (to zależy), tak więc nie dziwcie się jak czasem go na chwilę przymuli.

Na początku automatycznie ładuje się mapa tła, z menu głównego. Dopiero wtedy można wybrać konkretną mapę na której chce się kręcić. Wybieramy z menu File (na górze, po lewej) Load Map… i w okienku wybieramy mapę. Ekran z prawej strony zachowuje się tak jak normalna gra, więc najpierw pokażą się standardowe ekrany z informacją o serwerze, mapie, wybór drużyny i klasy.

A teraz kilka podstawowych rzeczy:

Za pomocą przycisku F10 przełączamy się pomiędzy trybem obsługi programu, a trybem gry. W trybie gry, normalnie poruszamy się po mapie, tak jak ustawiona jest klawiatura w opcjach gry, tak więc radzę przynajmniej raz odpalić grę normalnie, bez żadnych parametrów, aby w opcjach ustawić sobie przyciski według uznania oraz ustawienia grafiki (najlepiej na full).

Nad ekranem z widokiem z gry, po lewej stronie, widoczny jest przycisk Active Camera. Klikając go przełączamy się między Active camera, a Work Camera. Work Camera, to kamera która przedstawia ostateczny obraz, jaki będzie widoczny na filmiku. Active camera (może być ich wiele) przedstawia to co widzimy podczas poruszania się postacią i nie ma wpływu na ostateczny wygląd nagrania. Work camerę możemy sobie ustawić w dowolnym momencie.

Jedną z najważniejszych funkcji programu jest możliwość nagrywania siebie (swoich ruchów) wielokrotnie na tej samej przestrzeni. Tzn, że nie musimy zatrudniać „aktorów” by robili to co chcemy, bo sami możemy to zrobić. Chcemy 10 Heavych biegających po mapie? Nic prostszego, nagrywamy siebie 10 razy i robimy sztuczny tłok.

Aby zrobić pojedyncze nagranie wciskamy przycisk nagrywania (czerwona kropka) pod ekranem gry. Powinniśmy wtedy widzieć mapę z oczu, tak jak przy normalnej grze. Aby było wygodniej można w konsoli (która działa tak jak normalnie z tyldy) włączyć np, tryb trzecioosobowy. Nagrywanie nie zaczyna się od razu po naciśnięciu przycisku Record, a po krótkim sygnale dźwiękowym. gdy uznamy, że chcemy skończyć, po prostu wciskamy Esc. Aby zacząć kolejne nagranie, znów wciskamy przycisk Record.

Na końcu trzeba wyeksportować film. Program umożliwia export do formatu .avi albo jako pokaz slajdów .tga. Przed wyeksportowaniem trzeba ustawić opcje przetwarzania obrazu. Klikając prawym przyciskiem myszy na obrazie z gry  wybieramy ostatnią pozycję w menu: Progressive Refinemend Settings. Tutaj możemy ustawić takie efekty jak Motion Blur, AntiAliasing i Depth of Field. To kolejna bardzo ważna możliwość programu. Trzeba jednak pamiętać, że im więcej efektów tym dłużej film będzie przetwarzany.

Teraz wybieramy z menu File > Export > Movie i ustawimy opcje video. I teraz niestety najsmutniejsze. Exportowanie filmu do .avi nawet przy najmniejszym rozmiarze obrazu i wyłączonych efektach trwa bardzo długo. Ale oczywiście nie po to używamy Filmmakrea, żeby rezygnować z efektów, tylko lepiej nie szaleć na początku i nie brać najwyższych wartość AA itp. I tak np, filmik o długości około 1 minuty może być przetwarzany nawet koło godziny. Oczywiście to zależy też od mocy waszego sprzętu, ale nie liczyłbym na cuda🙂

Dobra pora kończyć. To były takie ogólne ogólniki. Program ma jeszcze masę przydatnych funkcji, takich jak np: możliwość dodawania do modelu gracza, w dowolnej chwili dowolnej animacji (twarzy i całego ciała), manipulowanie kośćmi modelu (można robić z postacią co dusza zapragnie), dopasowywanie ruchu ust do wypowiadanego tekstu za pomocą fonemów i wiele innych.

A teraz aby lepiej wszystko zrozumieć polecam video tutorial autorstwa tehdazy:

Na jego profilu są jeszcze 3 inne tutki: o animacjach i manipulacji modelem, o płynnym prowadzeniu kamery oraz o synchronizacji ust z wypowiadanym tekstem. Wszystkie polecam, to świetny materiał do nauki.

Jest też blog poświęcony tworzeniu w Filmmakerze, porady, przykładowe filmy i inne newsy:

sourcefilmmakermachinima.blogspot.com

Ponieważ Source Filmmaker, to kawał świetnego oprogramowania, na pewno więc będę dalej próbował w nim swoich sił. Na razie opanowałem tylko podstawy, ale jeszcze sporo przede mną. Jeśli nauczę się czegoś nowego, albo sklecę jakiś filmik, to na pewno napisze o tym na blogu. Wy też możecie dzielić się swoimi doświadczeniami w komentarzach, nie krępujcie się🙂

37 Responses to “Source Filmmaker”


  1. 1 dexxxter 28 Maj, 2010 o 12:21

    super, już sciągam tego tf’a zobaczymy co uda sie zrobic

  2. 2 Elektryk 28 Maj, 2010 o 13:41

    A za tego wpisa masz u mnie piwo, przypomnij mi o tym jak kiedyś się spotkamy😉

  3. 3 zwieracz 28 Maj, 2010 o 15:37

    dobra😀

  4. 4 maciekku 28 Maj, 2010 o 17:43

    Teraz tylko robić własne „Meet the…”.

  5. 5 Tracha 28 Maj, 2010 o 19:29

    Kto robi brakujące Meet the Medic i Meet the Pyro?😉

  6. 6 Ozi 28 Maj, 2010 o 21:48

    Chciałbym wreszcie to dostać w swoje łapska, ale powstrzymam się do wypuszczenia fm przez volvo, w końcu kiedyś musi to zrobić :3 .

  7. 7 Dabu 30 Maj, 2010 o 00:02

    Staaare.😛 Ale trzeba przyznać, że zabawa dość przednia, chociaż program jest troszkę zabugowany i mało intuicyjny. Nakręciłem parę krótkich scen dla zabawy i wywaliłem… mimo wszystko wolę poczekać aż Valve wyda ulepszonego (o dynamiczne cienie) i bardziej dopracowanego Filmmakera.

  8. 8 Kalafior 5 Wrzesień, 2010 o 17:51

    Ta muza z tej instalacji mnie dobija … Co to ma być ? lul
    A tak to thx za wszystko😉

  9. 9 Farum 3 Listopad, 2010 o 11:06

    Całkiem fajna nuta przy instalacji. Wie ktoś może co to za utwór?😀

  10. 10 zwieracz 3 Listopad, 2010 o 22:15

    „Mr Szatan – Zjem twoją duszę na śniadanie z musztardą (hard mix)”

  11. 11 Alixo 24 Czerwiec, 2011 o 14:54

    No właśnie… wie ktoś co to za nuta podczas instalacji?

    • 12 zwieracz 24 Czerwiec, 2011 o 20:03

      😀 spytaj tych co crackowali program

  12. 13 MALYSZ 12 Lipiec, 2011 o 13:51

    wie ktoś czemu to nie działa w steamowej becie?

    • 14 zwieracz 12 Lipiec, 2011 o 14:39

      Bo to nie ta beta. Filmmaker jest tylko w becie z 2007, która jest nieoficjalna i krąży na torrentach.

  13. 15 Alixo 8 Październik, 2011 o 21:31

    Pisałem do szanownego pana Impulse666 o nazwe muzyki, napisał że WIELE LAT MINĘŁO i nie pamięta, ale to jeden z trzech zespołów niżej wymienionych:
    -Burzum
    -Bathory
    -Summoning

    Także możecie szukać😀

  14. 16 Alixo 8 Październik, 2011 o 21:44

    MAM!!
    TA NUTKA TO
    Summoning-Mirdautas Vras

    ;D

    • 17 zwieracz 9 Październik, 2011 o 16:44

      Kolejna zagadka tego świata rozwiązana.

  15. 18 pawelcom 2 Styczeń, 2012 o 12:33

    Fajnie pobiore tf2 beta 2007 ale egine tools link nie działa

    • 19 zwieracz 2 Styczeń, 2012 o 17:17

      No to będzie problem. Trzeba znaleźć inne źródło. Może mam to jeszcze na dysku.

  16. 20 pawelcom 3 Styczeń, 2012 o 15:16

    dzienks zwieracz ale szukam na youtube jak nie znajde to powiem

  17. 21 pawelcom 3 Styczeń, 2012 o 16:04

    poszukaj na dysku albo znajdz nowe źródło

  18. 22 pawelcom 3 Styczeń, 2012 o 16:10

    Nareszczie ludzkość i zwieracz link http://www.gamefront.com/files/16394649/enginetools.zip/ działa

    • 23 zwieracz 3 Styczeń, 2012 o 19:39

      Dobra robota

  19. 24 pawelcom 3 Styczeń, 2012 o 18:48

    Hej gdzie wgrać egine tools

    • 25 zwieracz 3 Styczeń, 2012 o 19:39

      „Następnie zawartość wspomnianego enginetools wrzucamy do katalogu bin (tego pierwszego, w głównym katalogu gry).”

      To pewnie tam🙂

  20. 26 pawelcom 4 Styczeń, 2012 o 11:23

    THX teraz wszysto wiadomo ale plik może potem nie działać bo najczęściej na tym forum pliki giną

  21. 27 pawelcom 4 Styczeń, 2012 o 13:05

    już za chwile satan

  22. 28 pawelcom 4 Styczeń, 2012 o 13:22

    aaaaaaaaaaaa nie widziałem tego wcześniej

  23. 29 pawelcom 4 Styczeń, 2012 o 13:58

    Nie współpracuje ze mną gdzyż włączam mape well pojawia się tablica i zacinka system windows 7 32 bit

    • 30 zwieracz 4 Styczeń, 2012 o 15:16

      To jest w ogóle coś takiego jak 32-bitowy Windows 7? :O

  24. 31 pawelcom 4 Styczeń, 2012 o 19:54

    no nie wiem ale miałem 64 bit ale teraz problemem się zajmijmy nie ma współpracy jak zrobić żeby poprawnie wczytywał mapy

  25. 32 pawelcom 4 Styczeń, 2012 o 20:09

    udało mi się

    • 33 zwieracz 4 Styczeń, 2012 o 21:18

      No to się cieszę🙂

  26. 34 bAkuś 24 Wrzesień, 2015 o 19:30

    Ktoś po seeduje torrenta? a i proszę też o link🙂

    • 35 zwieracz 28 Wrzesień, 2015 o 14:33

      Pobierz SFM na Steamie

  27. 36 Grzegorz 25 Październik, 2015 o 20:09

    Jak naprawić go po skasowaniu okien ? Aby bił jak wczesniej przed usunięcie okien ?


  1. 1 Source Filmmaker kontratakuje « zwieracz Trackback o 12 Lipiec, 2012 o 15:29

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Kalendarz wpisów

Maj 2010
Pon T Śr T Pt S S
« Kwi   Czer »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archiwum


%d bloggers like this: