Unlimited Detail Technology

Tak sobie ostatnio myślałem, że kiedy wyjdzie Half-Life 3, a wierzę, że kiedyś wyjdzie na pewno, to czym nowym nas zaskoczy? Jak będzie wyglądał? Czy będą to tylko tanie chwyty jak w przypadku Crysisa i jego zapowiadanej kontynuacji? Tekstury w super wysokiej rozdzielczości, jeszcze więcej poligonów, jeszcze płynniejsze ruchy postaci, jeszcze lepsza fizyka (ale tym razem taka naprawdę realistyczna), antyaliasing x 150?

Nowy silnik na pewno będzie się prezentował nieziemsko i jeśli nie nastąpi jakaś nieprzewidziana awaria w postaci wycieku i kolejnych późnień, to na pewno będzie jedną z wiodących technologii na rynku (przynajmniej przez rok czy 2). Ale co by było gdyby Valve sięgnęło po coś zupełnie nowego? Odeszło od powszechnie stosowanych technologi i zamiast dodawać pojedyncze bajery przeskoczyło od razy wszystkich o kilka kilometrów?

O co mi chodzi? Na przykład o tytułową Unlimited Detail Technology. To projekt nowego sposobu generowania grafiki 3D przedstawiony przez grupkę (jakiś) studentów. Technologia jest dopiero w powijakach, ale jeśli ją dopracować, to otwiera zupełnie nowe horyzonty. Nie mówię, że to jest akurat odpowiedź na super realistyczną grafikę. Nie znam się na tym, większość informacji o tym wynalazku to dla mnie czarna magia, nie wiem czy do końca zrozumiałem zasadę jego działania. Być może są też inne lepsze pomysły, ale ten jest naprawdę interesujący.

Obecna grafika opiera się głównie na poligonach, czyli płaskich powierzchniach. Wszystkie obiekty w grze, to mniejsze lub większe pudełka, nawet kule (które są chyba najtrudniejszą rzeczą do odwzorowania w 3D), składają się z ograniczonej liczby ścianek. Dzięki teksturom i przeróżnym efektom, wszystko wygląda coraz ładniej, coraz bardziej realistycznie i coraz gładziej. Natomiast w Unlimited Detail w ogóle nie ma poligonów. Z tego co zrozumiałem wszystko składa się z punktów, tak jakby atomów, zupełnie jak w realu. No dobra, ale jeśli jest masa punktów, to na pewno to zżera od groma mocy obliczeniowej. I tu przychodzi drugi feature technologii. Otóż aktualnie wyświetlane jest tylko to co widać na ekranie, ale nie tak jak to się dzieje obecnie. Komputer nie oblicza, które ściany są widoczne, które co zasłaniają, co jest bliżej a co dalej, bo wyświetlane jest tylko tyle punktów na ile składa się rozdzielczośc ekranu. Trochę ciężko to wytłumaczyć, to chyba tak jakby wyświetlany był obraz 2D symulujący trójwymiar. Nie męczcie mnie pytaniami, bo ja sam tego do końca nie rozumiem🙂 Macie filmik (są 2 części), tam sam autor opowiada jak to działa:

Wyobraźcie sobie teraz, że idziecie po kamienistej plaży. Każdy kamień, każde źdźbło trawy jest trójwymiarowe, nie ma sprite’ów, nie ma tekstury z bump-mappingiem, udającej głębie. Kora drzewa jest naprawdę wypukła. Nie ma modeli, bo wszystko jest zbudowane z tej samej „materii”, byłby by tylko byty (zbiory punktów?) z określonymi cechami.

Najśmieszniejsze w tym wszystkim jest to, że do całego tego ustrojstwa nie trzeba żadnych wypasionych kart graficznych, wszystko jest generowane głównie software’owo. Odpadają super drogie karty. Nvidia i ATI wypadają z interesu, cały wyścig zbrojeń mogą sobie wsadzić… I to wydaje się też gwoździem do trumny tego projektu, przecież te wielkie koncerny nie dopuszczą, żeby ktoś odciął ich od koryta🙂 To wydaje się zbyt piękne i zbyt tanie. Ale to inna sprawa.

Zastanawia mnie jednak, co z fizyką. Na statycznym obrazku wszystko wygląda ładnie, ale co jeśli w tą pełną małych kamieni plażę strzelimy np, z RPG. Jeśli kamienie oprócz wyglądu mają się też realistycznie zachowywać, to muszą podlegać prawom fizyki. Ale setki kamieni, ruszająca się trawa i kto wie co jeszcze (sterta ciał)? Być może autorzy już to rozwiązali, ale jeśli nie, to może być to furtka dla producentów kart grafiki. Wyścig poszedł by w stronę jednostek obliczających fizykę gry, a nie wygląd. W sumie już teraz karty idą w tą stronę, sprzętowe wsparcie fizyki, więc to może będzie następny krok?

No dobra, ale co ja będę dywagował, znam się na tym tak samo, jak na szydełkowaniu ;P

Właściwie to chciałem tylko napisać, że fajnie byłoby zobaczyć HL3 jako produkt wprowadzający do gier zupełnie nową jakość. Piękny świat z super realistyczną grafiką i fizyką, bo o fabułę się nie martwię, Valve potrafi o nią zadbać.

źródło: unlimiteddetailtechnology.com, było też na wykopie.

22 Responses to “Unlimited Detail Technology”


  1. 1 Raptor 6 Maj, 2010 o 15:20

    Wow, wspaniała technologia, ale w HL3 jej raczej nie zobaczymy. Jak widać projekt jest na razie w powijakach.

  2. 2 zwieracz 6 Maj, 2010 o 17:31

    No ale pamiętaj, że HL3 to tak nie prędzej niż za 3, 4 lata🙂

  3. 3 Dizzee 6 Maj, 2010 o 17:51

    O ile w ogóle.

  4. 4 dreamerpl 6 Maj, 2010 o 18:20

    Zwierku ty optymisto, ja datuje HL3 na 2020, a w 2015 wyjdzie ep3 oby😀 ciekawa ta technologia ale muszą ją jeszcze dopracować chociaż zaraz będzie news :”Valve wykupiło twórców UDT”

  5. 5 Fighter 6 Maj, 2010 o 19:36

    Fajnie by było gdy HL3 opierał się na tej technologii, ale według mnie są nikłe szanse na to. Pewnie stworzą jakiś nowy silnik albo (znowu) ulepszą

  6. 6 Elektryk 6 Maj, 2010 o 20:02

    Jak wydawali HL i HL2 to wyprzedzali innych producentów gier pod jakimś względem. W HL3 musi być tak samo🙂

  7. 7 Dizzee 6 Maj, 2010 o 21:05

    A mnie się nie podobają te ultra-realistyczne grafiki.
    Wolę coś na poziomie L4D2. Max Unreal3.

  8. 8 niezbo 7 Maj, 2010 o 10:20

    Jakby się dobrze zastanowić, to ATI i nVidia nie mają się co martwić… Nawet jeśli moc kart nie będzie w 100% wykorzystywana do „obliczeń graficznych”, to dzięki np. CUDA już jak najbardziej tak. Przy fHD, 1920×1080 mamy 2 073 600 punktów, które mogą posiadać cechy wspólne, i być kontrolowane jako całość lub określony zbór. Można nawet do cech dodać masę, gęstość etc. dzięki czemu odwzorowania fizyczne mogą być o wiele, wiele dokładniejsze.

  9. 9 Abrakadabra 7 Maj, 2010 o 14:35

    Jakoś nie wierze żeby to chodziło płynnie. A nawet jeżeli to wątpie żeby sie przyjeło, w końcu wydaje mi sie, że trudniej zrobić gre na tej technologii.

  10. 10 War3st 7 Maj, 2010 o 16:55

    Valve nas zaskoczy i zrobi grafikę taką jaka jest w Crysisie na medium😀

  11. 11 Dabu 7 Maj, 2010 o 22:08

    Pewnie kupa roboty zrobić mapę w tym systemie punktów…

  12. 12 War3st 8 Maj, 2010 o 11:37

    Obliviona pokazał, to fajnie😀

  13. 13 CytrynoweCurry? 19 Maj, 2010 o 19:03

    wszystko jest jakieś takie za bardzo cukierkowe no ale jak zabiorą się do tego profesionaliści może to być przyszłość.
    btw…ciekawe że stworzyli to jacyś amatorzy

  14. 14 6ShadoW6 14 Grudzień, 2011 o 15:13

    Cytrynowe cos tam w Unlimitet Detail jest Zamieszana mała firma z Australii i nie sa to bynajmniej studenci. A ta technologia nie jest taka nowa prace nad nia zaczoł jeden czlowiek w domu nba wlasnym kompie zreszta obejzyjcie to
    http://www.youtube.com/watch?v=JVB1ayT6Fdc&list=FLVjoif8_kIFfgd4YrTSviGQ&feature=mh_lolz wywiad z samym Autorem

    • 15 zwieracz 14 Grudzień, 2011 o 19:47

      Ciekawe za ile lat otrzymamy coś konkretnego i czy ta technologia ma przyszłość. Przydałby się komentarz kogoś z przyszłości😉

  15. 16 xmas ornaments 24 Wrzesień, 2013 o 17:50

    I think this is one of the most important info for me.
    And i am glad reading your article. But wanna remark on some general things, The web site
    style is wonderful, the articles is really nice : D. Good job,
    cheers

  16. 17 rolor2013 19 Marzec, 2016 o 10:53

    Mam jedna uwage, jezeli chodzi o ten niby upadek rynku kart graficznych. Chcialbym zwrocic uwage, ze za pomoca kart graficznych rowniez mozna wykonywac obliczenia, np. za pomoca OpenCL, wiec nawet gdyby zaczeto korzystac z tej technologii, to aktualny rozwoj nie poszedlby na marne.

    P.S. Sory za odkop, ale ostatnio nabrala mnie ochota przeczytac wszystkie twoje wpisy ;p

    • 18 zwieracz 19 Marzec, 2016 o 11:53

      Straszna choroba, ale w sumie się cieszę xD

      • 19 rolor2013 19 Marzec, 2016 o 11:56

        Czytam juz wpisy z Lipca 2010 xP

        • 20 rolor2013 19 Marzec, 2016 o 14:58

          Dobra, narazie mi przeszlo ;p

          • 21 zwieracz 21 Marzec, 2016 o 21:33

            Nie odchodź! Mam ciasteczka.

            • 22 rolor2013 25 Marzec, 2016 o 13:10

              *zjada* Chwila, co ja to mowilem?


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Kalendarz wpisów

Maj 2010
Pon T Śr T Pt S S
« Kwi   Czer »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archiwum


%d bloggers like this: