Tablet graficzny Wacom Bamboo Fun

Zrobiłem wreszcie to, co powinienem był już zrobić bardzo dawno temu, kupiłem sobie tablet PC. Właściwie to zawsze, odkąd dowiedziałem się, że oprócz gier, komputer może służyć także do tworzenia rysunków i grafiki, chciałem mieć takie coś. Tylko nigdy jakoś nie docierało do mnie, że mogę sobie jeden załatwić.

Wybór padł na firmę Wacom, bo według większości opinii są najlepsi, a ceny nie są zbyt wygórowane. Model Bamboo Fun jest podobno najlepszy jeśli chodzi o zastosowania amatorskie i półprofesjonalne. Fun to najwyższy model w serii Bamboo, który ma z kolei 2 wersje, różniące się rozmiarami przestrzeni rysującej, odpowiednio: A5, A6. Wybrałem A6 bo jest o połowę tańszy i według tego co mówią inni powinien mi spokojnie wystarczyć. To prawda🙂

Wacom Bamboo Fun small (A6)

W zestawie znajduje się właściwy tablet (na górze widać programowalne przyciski):

BambooFun02

BambooFun04

I piórko z podstawką, w której należy umieszczać rysik gdy się go nie używa (w poziomie lub pionie). Piórko po przeciwnej stronie ma wbudowaną gumkę do wycierania oraz 2 przyciski po boku.

BambooFun03

Są też płyty: ze sterownikami oraz programami Photoshop Elements 6 i ArtRage 2.5.

Dobra, ale jak to działa?

Nie mam pojęcia🙂 Na Wikipedii wyczytałem coś o oddziaływaniach elektromagnetycznych. Nie ma żadnych baterii w piórku, tablet podłączamy do komputera poprzez kabel usb, instalujemy stery i już można tworzyć. Podstawowe ustawienia jak na razie się sprawdzają i nic nie zmieniałem, ale można ustawić, np: siłę docisku piórka, gumki czy funkcje klawiszy.

Pierwszy raz używam tabletu i prawdę mówiąc nie wiedziałem czego się spodziewać, ale skoro tyle osób go używa to nie może to zbytnio odbiegać od normalnego rysowania. I rzeczywiście, posługiwanie się rysikiem jest intuicyjne i po krótkim treningu nie sprawia większych problemów. Tablet może zastąpić również myszkę. W każdej chwili można odłożyć jedno urządzenie i sterować drugim. Pojedyncze uderzenie rysikiem odpowiada kliknięciu myszy, przewijamy z wciśniętym jednym przyciskiem, a menu kontekstowe znajdziemy po naciśnięciu drugiego. Poprzez tablet można spokojnie obsługiwać cały komputer, przeglądać strony w necie, a nawet pisać (ale to już trochę upierdliwe) poprzez ekranową klawiaturę. Urządzenie obsługuje gesty, które możemy sobie zdefiniować. Wystarczy wykonać szybki ruch w odpowiednim kierunku, tak jak w gestach myszy.

Cała magia tabletu polega na tym, że używamy go jak ołówka i przez to mamy pełną kontrolę nad ruchami kursora. Tablet wykrywa ruchy piórka już od ok. 5 mm (najlepsza odległość to ok. 3 mm), tak więc nie musimy szorować cały czas po powierzchni, a jedynie wykonywać ruchy tuż nad. Przy rysowaniu kontakt z podstawką jest już nieunikniony🙂 Przesuwanie rysika po powierzchni tabletu przypomina mi trochę mazanie flamastrem po zwykłej kartce. Wrażenia jak najbardziej pozytywne. Trzeba się przyzwyczaić do innego niż w przypadku myszki pozycjonowania kursora. W tablecie jest on bezwzględny, co oznacza, że każdy punkt na jego powierzchni odpowiada dokładnie punktowi na ekranie monitora. Nie trzeba „przewijać” kursora, bo do każdego miejsca dociera natychmiast.

Im mocniej dociskamy piórko do tabletu tym szersza jest rysowana linia. Można to zmienić, np, na moc linii (przezroczystość, a po ludzku flow). W zrozumieniu działania tabletu i poznaniu jego różnych możliwości pomaga samouczek w języku polskim, który znajdziemy na płycie ze sterownikami i który uruchamia się sam przy instalacji urządzenia.

Tablet bardzo ładnie integruje się z Vistą. Automatycznie stają się dostępne takie moduły jak Sticky Notes, Windows Journal, czy boczny, wysuwany panel z klawiaturą ekranową.

Podsumowując. To bardzo wygodne urządzenie, fantastycznie ułatwiające prace w programach graficznych. No i jest niezbędne jeśli chce się spróbować swoich sił w digital paintingu.

Na koniec, moje pierwsze prace z wykorzystaniem nowego sprzętu😀

draws01sunset

6 Responses to “Tablet graficzny Wacom Bamboo Fun”


  1. 1 dreamerpl 17 Sierpień, 2009 o 15:50

    O_O Ja pier**** ja tak nie umiem😛 niestety jestem analfabetą rysunkowym ale zawsze podziwiałem ludzi pracujących na tabletach
    TO tak przy okazji zaproszę na http://www.grafart.org największe w Polsce forum graficzne miła atmosfera ,pomocna administracja i konkursy z nagrodami (niektóre)
    tedy gordon ładnie ci wyszedł :] a krajobraz to chyba wydrukuje i powieszę na szafce🙂

  2. 2 war3st 17 Sierpień, 2009 o 16:40

    Ładnie rysujesz😀

  3. 3 zwieracz 17 Sierpień, 2009 o 18:43

    Oczekujcie więcej prac w przyszłości :]

    Dzięki dreamerpl, rozejrzę się.

  4. 4 Thirder 19 Sierpień, 2009 o 00:12

    zwyczajne rysowanie lepiej jednak wychodzi , kiedyś narysowałem Adraiana Shepharda, Barneya Calhouna i Gordona Freemana trochę głupio to wygląda😉

  5. 5 Ozi 19 Sierpień, 2009 o 19:22

    Ja kiedyś kupiłem tablecik, ale zmarnowałem kompletnie pieniądze (chyba mój najgorszy zakup). Myślałem, że będę potrafił się do niego dostosować, ale po wielu próbach rysowania, ciągle sięgałem po myszkę by poprawić detale. Teraz się kurzy.

  6. 6 daltesta 8 Sierpień, 2012 o 18:28

    Zwieracz oszalał! Tableta kupił!


Skomentuj

Kalendarz wpisów

Sierpień 2009
Pon T Śr T Pt S S
« Lip   Wrz »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archiwum


