Parallax Mapping

Parallax mapping to jedna z technik odwzorowywania wypukłości na płaskich powierzchniach tekstur. Nie będę się zagłębiał w technikalia, bo się na tym zwyczajnie nie znam😛 Jednak na forum sourcesdk.pl znalazłem ciekawy temat o tym.

Source obsługuje ‚parallax mapping’, jednak żadna z gier na nim nie wykorzystuje tego efektu. Zapewne jest to spowodowane sporymi wymaganiami sprzętowymi, chociaż obecnie chyba już nie stanowi to dużego problemu.

Efekt jaki można uzyskać tą techniką wygląda naprawdę dobrze (chociaż nie do końca, ale o tym po screenach). Wystarczy popatrzeć na screeny poniżej. Tektury naprawdę wyglądają jak 3D:

pm_brush0000pm_brush0001pm_brush0005

pm_brush0002pm_brush0003pm_brush0004

pm_brush0006pm_brush0007pm_all0011

Każdy może się przekonać jak to wygląda w praktyce (karta graficzna musi obsługiwać Pixel Shader 3.0). Wystarczy ściągnąć specjalnego moda, który zawiera jedno pomieszczenie w 3 wersjach (3 mapy) ze specjalnymi teksturami.

ściągnij moda

Archiwum wypakowujemy do katalogu SourceMods. Odpalamy z listy gier na Steam (jeśli nie widać, to restart Steama). Z konsoli odpalamy którąś z map, wpisując:  map pm_all, map pm_brush, map pm_mdl.

Jeśli chodzi o wygląd, to technika ma jedną wadę. Patrząc na powierzchnię pod dużym kątem (powierzchnie oddalone) tekstury są rozpikselowane i się rozmazują podczas ruchu.

Efekt można także zaimplementować do własnego moda. Z tego co wyczytałem działa tylko na bazie ‚Episode One’.  Nie wymaga za to grzebania w kodzie, a tylko „drobnej” ingerencji w tekstury i skopiowania kilku plików. Więcej o tym tu, tu i tutaj.

2 Responses to “Parallax Mapping”


  1. 1 Thirder 10 Marzec, 2009 o 16:56

    3D zawsze będzie miało niedoskonałości , doskonałe 3D za oknem i ta przepiękna grafika . My się nie ”zatniemy” bo mamy wymagania spore ( czyli głównie chodzi o to ) że w grach nie da się wszystkiego jak w rzeczywistości wykonać . Mamy te ”Crysis’y” a tak naprawdę to gra bez jakiegokolwiek sensu i fabuły , po za tym lepiej nie grać to na najlepszej jakości graficznej bo oczy ”wypala” tą gra grafiką😉


  1. 1 HL2 & HL1 SP Maps & Mods - polska baza map i modyfikacjii single player dla Half-Life 2 & Half-Life 1 » Garść informacji… Trackback o 16 Marzec, 2009 o 07:30

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Kalendarz wpisów

Marzec 2009
Pon T Śr T Pt S S
« Lu   Kwi »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archiwum


%d bloggers like this: